A Wankel-motor az 1960-as évek nagy csodája volt, de a Mazdának köszönhetően 2012-ig vehettünk autót ilyen motorral, annak ellenére, hogy a megoldás hibái – a magas fogyasztás, a rövid élettartam és a nagy olajfogyasztás – az idő előrehaladtával egyre kevésbé számítanak bocsánatos bűnnek.
A Mazdánál láthatóan hiszik, hogy a Wankelhez hasonló furcsaságok segítenek az erős márkaarculat kialakításában, ezért időről időre megígérik, hogy visszatérnek hozzá. Most is ez történt, bár egy kis csavarral: a japánok azt mondják, hatótávnövelőként vetik be a bolygódugattyús motort elektromos modellekben, méghozzá úgy, hogy autógázzal is üzemeltethető legyen.
Végső soron az ötlet nem rossz: a Wankel előnye, hogy kis helyet foglal a teljesítményéhez képest, itt igazán jól jön. Ugyanakkor egy jól megkonstruált elektromos autóban ritkán van rá szükség, hisz egy ilyenben az átlagos napi használathoz elég az akkumulátorok kapacitása, így nem gond az alacsony élettartam. A magas fogyasztás sem tűnik fel annyira, hiszen az akkutöltéshez használható a legtakarékosabb fordulatszámon, ugyanakkor a csendes, rezgésmentes működés megint csak jó pont.
A Wankel hatótávnövelővel nem a Mazda próbálkozik először: az Audi korai e-Tron tanulmányaiban annak idején már használtak ilyet, de végül szériamodellbe már nem került. A Mazda változata viszont néhány éven belül elkészülhet.
Pontos időpontot a japánok sem mondanak, csak annyit, hogy 2020-ra elkészül az első elektromos Mazda, és a „Fenntartható Zoom-Zoom 2030” program keretében később egyre több autójukba kerül benzin-elektromos hajtásrendszer. A cél a Mazdák teljes károsanyag-kibocsátási lábnyomának csökkentése, 2030-ra a jelenlegi szint felére, 2050-re a jelenlegi szint tizedére.