Kiderült, mit ér az Aston Martin
Egyelőre az Aston Martin részvények 25%-át dobták piacra a Londoni Értéktőzsdén, bő egymilliárd font névértéken.
Összesen 57 000 723 részvényről van szó, ezek egyenként angol 19 fontot érnek, ami összességében 1,08 milliárd fontnyi értéket tesz ki. Ebből viszonylag egyszerűen számítható a sportkocsigyártó össz-értéke: 4,32 milliárd fontot – átszámítva 5,64 milliárd dollár vagy 1592 milliárd forint – ér. Ezzel a korábbi becslés közepére sikerült belőni az árfolyamot: előzetesen a 17,5 és 22,5 közti sávot jelölte meg a gyártó, mint a részvények lehetséges értéktartományát.
Amikor a Ford 2008-ban túladott rajta, a vételár 848 millió dollár volt, ehhez képest a mostani érték még az inflációt figyelembe véve is drámai növekedést jelent. Ez persze nem csoda, hiszen akkor jelentős veszteséggel működött az Aston Martin, most épp elég jól megy az üzlet. A legutolsó lezárt félév eredménye 20,8 millió font adózás előtti nyereség volt, 450 millió font forgalom mellett. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az utóbbi években teljesen megújították a kínálatot, nem kis részben a Mercedes házi tuningrészlegével, az AMG-vel kötött motorszállítói szerződésnek köszönhetően, és évi hatezer fölé tudták növelni a termelést.
A tulajdonosok alighanem abban a reményben dobták piacra a részvények negyedét, hogy hasonlóan reagál a piac, mint a Ferrari részvényekre. Az olasz rivális papírjaival 2015-ben kezdtek kereskedni, és mostanra a részvények értéke a duplájára emelkedett.
Az Aston Martin az utóbbi tíz évben nagy befektetői csoportok kezében volt: a kuvaiti Investment Dar és az olasz Investindustria a két legismertebb név a tulajdonosok közül. Van még egy kisebb, 4,9%-os részvénycsomagja a Mercedesnek is, amelyet a motorszállítási szerződéshez kaptak annak idején.
Az első néhány óra a tőzsdén egyébként nem sikerült valami jól: az Aston Martin részvények értéke 6,5%-ot esett, mivel néhány résztulajdonos szinte azonnal értékesítette eddigi befektetésének egy részét. Egyes kuwaiti befektetők ezzel durván 800%-os haszonnal vették ki a pénzüket, amelyet még tíz éve fektettek a sportkocsigyártóba.