Hoppá, ez kicsit durva lett
Párizs 2018: Toyota RAV4 Hybrid
Már nem sok meglepetést tud okozni az autóipar nekem, de most a Toyota meglepett. A fantasztikusan merész CH-R után hasonlót várt volna az ember a RAV4-ből is, de az nagyon más lett. Amerikában az év elején mutatkozott be a japánok szabadidőautójának ötödik generációja, itt Európában pedig most, a Párizsi Autószalonon. Ám más fényképeken látni, és más élőben.
Mert a RAV4 sokkal inkább az amerikai Toyoták irányvonalába illeszkedik, ott is inkább a pickupok, a Tacoma és a főleg a hatalmas Tundra hasonló stílusú, bár kicsit bele lehet látni a nálunk árult Hilux masszívságát is. Egy a lényeg, a finom és nőies vonalnak vége, a szögletes kerékjáratokkal, hasábszerű orrával és a szándékosan masszívabb hűtőmaszkkal engem meglepett. Finoman szólva is agresszív szemből, igaz, oldalról finomabb, a kétszínű verziók pedig még kissé volvós (XC40) vonásokat is mutatnak. De eddig is úgy tűnt, hogy a Toyota tudja mit csinál, nem véletlen, hogy ez már az ötödik generáció, míg mondjuk a Seattól az Alfáig sokan most kezdik a SUV-ipart.
Nem véletlen, hogy a RAV4 jobban alkalmazkodik az amerikai divathoz. Tavaly - hiába kifutó a modell -, 407 ezret adtak el belőle odaát, ami rekord. (A többi földrész együtt produkál nagyjából még egyszer ennyi eladást.) Egyébként ugyanez nálunk is a helyzet, jobban fogyott, mint bármikor, az idén ezer már elment belőle, és még nincs vége az évnek. Az új RAV4 érkezése január-február környékére várható Magyarországra, és mivel a Toyota a Corollát leszámítva a hazai gyárából szolgálja ki Európát, ez a típus eredeti japán gyártású modell lesz nálunk.
Ami a tartalmat illeti, az alapoktól változott meg minden, hiszen most zajlik a folyamat, amikor a Toyota átállítja a típusait a TNGA nevű modulrendszerre – ez most jut el a közepes SUV-ba. A RAV4 alapját adó a változatát GA-K-nak hívják – ha valakit érdekel –, mellesleg ugyanez az alapja a Camrynek, ami hamarosan újra felbukkan Európában, sőt nálunk is. Sokkal fontosabb a névnél a 60% százalékkal nagyobb merevség, ami látszólag szintén érdektelen információ, de az ütközésvédelemtől a spontán kormányreakciókig pozitívan befolyásolja az autó tulajdonságait. Az új platformhoz új, kettős keresztlengőkaros hátsó futóművet is terveztek. A másfél centivel nagyobb hasmagasság (mármint az előző RAV4-eshez képest) egy ügyes trükk eredménye: egyszerűen nagyobb a kerekek átmérője.
A Toyotánál az elmúlt 5-6 év elég rideg belső tereket hozott, ezekhez képest az új modell hatalmas előrelépés. Nem világmegváltásban, mert teljesen józan, vízszintes tagolású szerelvényfalat csináltak finom fémbetétekkel és gondolom, a csúcsváltozatok kapják a kék cérnával varrt, bőrös felszínt. A központi kijelző itt is a szerelvényfal tetején áll, szép színekkel, jó kontraszttal és újratervezett menüvel. A klíma kezelőpanelje egy formai geg, eléggé kinyúlik a két nagy tekerőgomb, még egy kis ütésálló burkolat jellege is van a felszínének. Nagyon rendben van a váltókar környéke is, itt van a sport-normál-eco üzemmódváltó, meg az elektromos kézifék. Aki ezeket így megtervezte, rend van a fejében, és ért az arányokhoz.
De az igazi jó hírt a végére hagytam: új GOMBOKAT terveztek a RAV4-eshez is, akárcsak a Corollához, így a kormánytól balra vélő gombsor végre egységes és még néz is ki valahogy.
A RAV4 belső méretei érzetre nem változtak drámaian, az autó is gyakorlatilag akkora (4,6 m hosszú), mint volt. Vagyis hatalmas, ebben a kategóriában nincs szükség nagyobbra, viszont az üléseket elöl-hátul jobban megformázták. A csomagtartó 580 liter (+79 az elődhöz képest), ez bármire elég. A gyári infók szerint egy 29-es kerekű bringa úgy fér be, hogy a kerekét sem kell kivenni.
A motorpark leírásától nem fog elkopni a billentyűzet: lesz egy kétliteres, szívó benzinmotor kézi vagy automata CVT váltóval, utóbbi nyomatékvektoros összkerékhajtással. Hivatalosan Párizsban csak a Hybrid utónevű RAV4 mutatkozott csak be, szóval erről vannak adatok. Ennél az alapkivitel fronhajtásos hibrid, 2,5 literes, új fejlesztésű, 177 lóerős Atkinson-ciklusú motorral. A hibrid rendszerteljesítmény 218 lóerőnek felel meg, míg az összkerekes verziónál 222 lóerő. A gyengébb 8,4, az erősebb 8,1 másodperc alatt gyorsul százra.
Ahogy a Toyota szokta, itt a hátsó tengelyt is villanymotor hajtja, azaz nincs kardántengely és hasonlók, a nyomatékot pedig számítógép szabályozza a tengelyek között úgy, hogy a 100:0 és a 20:80 arány között. A hátul átvihető nyomaték 953-ról 1300-ra nőtt, ez elég komoly. Azt ígérik, hogy az alaposan áttervezett rendszer sokkal ügyesebb lesz terepen, mint az elődé volt, lesz például egy Trail mode, ami az elpörgő kerekek fékezésével diffizár-szerű hatást ér el, ezt külön kell kapcsolni.
A RAV4 tartogat még egy újdonságot, az úgynevezett digitális belső visszapillantó tükröt. Korábban már láttunk olyat, hogy a tolatókamera képe a tükörben jelenik meg, de csak kis felületen, amúgy a tükör marad tükör. Itt viszont gombnyomásra az egész felületen képes megjeleníteni a csomagtérajtó tetején lévő kamera képét, így nem kell a a bent ülők fejét bámulni, hanem azt látjuk benne, amit kell, még zoomolni is lehet.
A RAV4-nél Európában a dízeltelenség nagy dilemma, de a Toyota nem tépelődött sokat, hogy meglépje. Igazság szerint már eddig is 75-80 százalék volt a hidridek aránya az eladásokban, ez most akár elérheti a 90 százalékot.