Ajtók és tető – itt ez a luxus
Alig másfél éve tudunk a Vanderhall Motor Works létezéséről: első modelljük a Venice nevű háromkerekű volt. Ezt fejlesztették most valamivel kényelmesebbé, amivel talán sikerül további rajongókat szerezniük. Mondjuk azokat győzheti meg az új Carmel, akik eddig hiányolták az olyan luxusfelszereléseket, mint a tető vagy az ajtó.
A Utah államban, Provo városában működő vállalkozás első modellje, a Venice híján volt ezeknek, cserébe elképesztően könnyű volt: 623 kilogramm üresen. Ehhez képest épp egy mázsával lett könnyebb a Carmel, bár ebben csak az ajtók vannak benne, a műanyag tetőt külön lehet majd rendelni hozzá. A koncepció persze maradt: a GM-től származó tömeggyártású turbómotor és az egy szem hátsó kerék kombinációja a Polaris Slingshot és a három kerekű Morgan vetélytársává teszi a gépet. Az új jármű annyival fejlődött tovább, hogy már 1,5 literes, 200 lóerős, alumínium blokkos motor és hatfokozatú automata váltó kerül az orrába, ami nem csak húsz lóerő többletet jelent, de mivel a régi, 1,4 literes motor öntöttvas blokkos volt, a súlyelosztás is javult, most már csak a terhelés 75%-a jut az első kerekekre, és 25% a hátsókra.
Ahogy az a tömeg-lóerő arányból sejthető is, képtelenül gyors a Carmel: 4,5 másodperc alatt ugrik 96 km/h-ra, és 222 km/h a végsebessége. Így valószínű, hogy elég jó móka lehet egy ilyet vezetni, és persze kevés erőteljesebb stílusú jármű létezik. Annak, hogy egymást tapossák érte a népek, két akadálya van csupán. Egyrészt a 39 950 dollár – kb. 11 millió forint – nem kevés egy ilyen csekély használati értékű járműért, másrészt az Egyesült Államokban nincs egységes szabályozás, amely a háromkerekűekre vonatkozna, azaz államonként eltérő feltételekkel lehet ezeket forgalomba helyezni. Van, ahol megkövetelik a motorkerékpáros jogosítványt a vezetéséhez, másutt személyautóként bánnak vele. Ez némi utánajárást igényel, ami valamelyest visszafoghatja az üzletet.
A Vanderhall egyelőre a kínálat bővítésénél tart: a Venice, a Carmel és az elektromos Edison mellett hamarosan gyártani kezdik az egyszemélyes, szélvédő nélküli Speedstert is – alighanem úgy tekintik majd teljesnek a kínálatot.