Szövetségek révén próbál túlélni a Ford
A tartósan alacsony részvényárfolyam miatt ingerült befektetőknek kénytelen magyarázkodni a Ford vezetősége, miközben minden eszközzel próbálják visszavágni a költségeket. Még azt is elismerték – pedig az ilyesmi folyamatban levő tárgyalásoknál nem szokás – hogy a VW-nel igyekeznek minden eddiginél szélesebb körű együttműködést kialakítani.
Tíz éve a Ford volt az egyetlen detroiti autógyártó, amelynek nem kellett állami segítség a túléléshez. Most azonban, amikor az általános pénzügyi környezet sokkal barátságosabb, úgy néz ki, a Fordnak minden segítségre szüksége van. Keresik is a lehetőségeket, bár egyelőre a kínálat teljes átalakításán túl a konkurenciával való összefogásban. A legnagyobb dobás a Volkswagennel való együttműködés lehet, amelyről hónapok óta folynak a tárgyalások, bár azt egyelőre nem árulták el, hogy a közös haszonjármű-fejlesztés mellett mivel segíthet egymásnak a két cég. Ám azt megerősítették, hogy a lehetőségek feltárásán dolgoznak. „A lehetőségek igen széles köréről folytatunk tárgyalásokat... A lehetséges együttműködésünket (a VW-nel) egyelőre semmi nem korlátozza.” - mondta Bob Shanks, a Ford pénzügyi igazgatója a napokban.
Szintén viszonylag friss fejlemény, hogy a Ford és a Mahindra is együttműködési megállapodást kötött, amelyben egyebek közt rögzítik, hogy egyes Ford modellekhez a Mahindra szállít majd hajtásláncot, de megkezdik a navigációs és kommunikációs rendszerek közös fejlesztését is.
A baj nagyságáról keveseknek lehet valódi elképzelése, de ami látszik, az nem szép. A Ford kénytelen volt visszavonni a következő évekre vonatkozó pénzügyi előrejelzéseit, mivel Európában és Latin-Amerikában nem sikerült tartani a tervszámokat. Elemzők szerint 2019 és 2021 között mintegy 3,6 milliárd dollárt veszíthet a Ford Európában, ha a jelenleg látható folyamatokon nem sikerül fordítani. Latin-Amerikában már eddig sem volt jó a helyzet, 2012 óta 4 milliárdos veszteséget termelt az ottani részleg. Mindezt pedig csak részben ellensúlyozza, hogy Észak-Amerikában közben tényleg jól megy a bolt, 2 milliárd dolláros adózás előtti nyereséget könyvelhettek a harmadik negyedévben.
És itt jön képbe a VW-nel való összefogás: a német óriás világszerte igen erős, csak Észak-Amerikában küzd gyenge eredményekkel évtizedek óta. Így joggal feltételezhető, hogy a két cég erősítheti egymást, ha megtalálják az együttműködés hatékony módjait.