Újra nő az új autók széndioxid-kibocsátása

2018.11.12. 13:47

E pillanatban csak a brit statisztikákat ismerjük, de a jelenség, ha nem is pont ugyanilyen mértékben, de egész Európára jellemző. Az újonnan eladott autók szén-dioxid-kibocsátási, és ezzel fogyasztási értékei is érezhető növekedést mutatnak, de a jelenség csak részben valós, részben arról van szó, hogy most a valósághoz közelebb álló adatokat kénytelenek közölni a gyártók.

carbonmonoxidepoisoningcar-58d2ed333df78c51626187f9

A brit közlekedési minisztérium adatai szerint az újonnan forgalomba helyezett autók szén-dioxid-kibocsátási átlaga az idén szeptemberben 128,3 g/km volt, míg a legjobb adat 2016 augusztusában adódott: akkor 119,2 g/km volt a kibocsátási átlag. A növekedés legalább három okra vezethető vissza. Az egyik a terepjáró-jellegű modellek térhódítása, amelyek általában többet fogyasztanak a személyautóknál, nagyobb tömegük és homlokfelületük miatt. A másik, hogy a 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrány mellékhatásaként újra a benzinmotoros autók kerültek túlsúlyba az újautó-vásárlásoknál, amelyeknek általában magasabb a fogyasztásuk, és ezzel arányban a szén-dioxid-kibocsátásuk is. A harmadik pedig, amely az idén szeptemberben kezdte éreztetni a hatását, az új WLTP mérési ciklus bevezetése. Mivel ez valamivel közelebb áll a valós használathoz, mint a korábban alkalmazott NEDC ciklus, és egyelőre az autógyárak sem tudták rá optimalizálni az autóikat, ez is jócskán megdobja az átlagot.

A WLTP bevezetésének volt az átlagra a legnagyobb hatása: tavaly a brit új autók szén-dioxid-kibocsátási átlaga még mindig csupán 121 g/km volt, azaz a bő hét grammos növekedés jelentős részben egyszerűen annak köszönhető, hogy a gyártók a valóságoshoz jobban közelítő fogyasztási értékeket kénytelenek megadni. Az előrejelzések szerint azonban egy darabig még ez után is az értékek növekedésére lehet számítani a dízelmotoros modellek térvesztése miatt.

Az EU területén egyébként 2020-ban várható komolyabb javulás ezen a téren, akkor válik ugyanis kötelezővé a gyártók számára a 95 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási flottaátlag, amely 3,95 liter/100 km-es benzinfogyasztásnak felel meg.