Még mindig nő az autók kőolaj-fogyasztása
A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint a következő hét évben valamikor tetőzik majd az autók által felélt kőolaj mennyisége, majd lassanként csökkenni kezd, a jelenlegi szintjét valamikor 2040 körül érheti el ismét.
Az okok sokfélék: részint annak köszönhető, hogy az autózással elfogyasztott kőolaj mennyisége nem csökken, hogy bár az autók hatékonysága javult az elmúlt évtizedekben, a mennyiségük gyorsabban nőtt. Csak Kínában több százmillióval nőtt az autók száma az elmúlt másfél-két évtizedben, és ez a tendencia valószínűleg folytatódik, ha nem is feltétlen az eddigi tempóban. Az Energiaügynökség 2040-ig a járművek számának 80%-os növekedésével számol világszerte.
Az ügynökség emellett 300 millió elektromos autó megjelenését jósolja 2040-re, és az átlagos üzemanyagfogyasztás drámai csökkenését a hagyományos autók esetében. Így az EU-ban például 45%-kal, Észak-Amerikában pedig 25%-kal csökkenhet az autók kőolajigénye.
Ha a többi kőolajfelhasználási formát is ide számítjuk, így a hajózást, a repülést, a teherautó-közlekedést és a műanyaggyártást is, akkor a kőolajigény 2040-ig biztosan növekszik majd, bár csak a 2000 és 20017 közti tempó felével. Ezzel együtt is azt jósolják, hogy a jelenlegi 95 millió napi hordó helyett 106 millió hordó kőolajra lesz szükség naponta.
Mint minden jóslat, természetesen ez is csak az aktuális folyamatok folytatódásának matematikai modellezésén alapszik. Azaz váratlan eseményekkel, a trendek változásával nemigen számolhat, de azt jelzi, hogy ha le is sikerül szoktatni a világot a fosszilis energiahordozók nyakló nélküli égetéséről a saját érdekében, a folyamat sokkal lassabb lesz, mint azt a legtöbben képzelnék.