Úgy tűnik, amióta felmerült, hogy a régebbi dízelmotorokat utólag kellene átalakítania a gyártóknak tisztább üzeműre, rendesen megszaporodtak az autócserét ösztönző kedvezmények.
Mivel nem központilag szabályozott kedvezményekről van szó, gyártónként eltérő, hogy milyen módon, feltételekkel és mértékben támogatják az Euro 5-ös, vagy annál gyengébb környezetvédelmi besorolású típusok cseréjét. Ám az látszik, hogy az autó árának jelentős részét hajlandók elengedni: kisautóknál 2-3 ezer, nagykocsiknál akár 8-10 ezer euró is lehet a kedvezmény. A legnagyobb összeget a Jeep ajánlja, ha valaki a Grand Cherokee Summit modellből vesz egyet, az 11 500 euró (kb. 3,7 millió forint) kedvezményt kaphat, igaz, ez alapáron is több, mint 70 ezer eurós autó.
Kedvezményeket persze Németországban is régóta adnak a kereskedések, itt az új elem az, hogy ezeket az összegeket kifejezetten azzal a címkével engedik el, hogy valaki tisztább üzemű autót vásárol, mint amit eddig használt.
Számunkra mindez attól lehet igazán érdekes, hogy mit hoz a használtpiacon, hiszen az Euro 5-ös vagy régebbi dízelautók nagy része, amelyet mostanság lecserélnek, várhatóan nyomott áron kerül majd Kelet-Európába használt autóként. Nagy kérdés persze, hogy ezzel itthon és a környező országokban is fiatalodik-e az autópark – mondjuk az Euro 4-nél szennyezőbb dízeleket le tudjuk-e cserélni viszonylag olcsón Euro 5-ösre – vagy csak a nepperek gazdagodnak majd gyorsabban a megnövekedett árrésen.