A bányában jól működik az önvezető Volvo
A Brønnøy Kalk AS mészkőbányája lesz a helyszíne az önvezető Volvo kamion első komolyabb próbájának: egy öt kilométeres útszakaszon a tervek szerint hat kamion hordja majd a követ vezető nélkül.
Az első teszt a Volvo filmje szerint jól sikerült, igaz, itt még ült valaki a fülkében, és egyetlen kamion tette meg az utat, egyelőre csak az egyik irányba. A jármű automatikusan helyzetbe áll, ahol megrakhatják kővel, majd a mészkőzúzóhoz hajt. Út közben egy 3,5 kilométeres és egy 800 méteres alagúton is át kell haladnia, hogy elérje célját, és az út meglehetősen kanyargós is.
Az átalakított FH16-os jól teljesítette a feladatát, vagyis annak egy részét, hiszen forgalomra nem kellett számítani, és ez pontosan olyan, állandó terep – lényegében tökéletesen megismerhető, előre feltérképezhető környezet – amire a mai önvezető rendszerek már tökéletesen taníthatók. Egy kicsivel érdekesebb lett volna, ha több szerelvény egyszerre mozog, és el is kell kerülniük egymást, bár valószínű, hogy még ez is a simán megoldható akadályok közé tartozik.
Egy ilyen bánya egyébként is ideális tesztelési helyszín: ha valami rosszul sülne el, itt valószínűleg akkor is csak anyagi kárt tudnak csinálni az önvezető teherautók. Emellett nincs is igazán szem előtt, ha baj lenne, az sem feltétlen kerül nyilvánosságra. Ez már csak azért sem mellékes, mert a Volvo Trucks hangsúlyozza: a helyes működésért teljes felelősséget vállal, azaz ennél forgalmasabb és változékonyabb terepen a tesztelés hamar drága kártérítési perekbe fulladhatna.
A hosszú távú cél persze a vezetőfülke teljes elhagyása lenne, ahogy azt a Vera tanulmánnyal épp az idén ősszel demonstrálták, de az még a távoli jövő zenéje: addig még számos műszaki, jogi és erkölcsi probléma vár megoldásra.