Bemutatták a világ leggyorsabb villanyautó-töltőjét
A tisztán elektromos autók terjedésének egyik gátja a töltés időigénye. Elvileg ezen segítene a BMW és a Porsche új típusú kísérleti töltőállomása, amely két töltőfejet tartalmaz. Az egyiket 450, a másik 175 kW leadására méretezték, de jelenleg még olyan autó is alig akad, amely ez utóbbi teljesítményt képes kezelni.
Hogy mégis demonstrálják valahogy az új töltőfej képességeit a bajorországi Jettingen-Scheppach-ban felállított, Fastcharge fantázianevű kísérleti villanykúton, a Porsche egy kísérleti autóját hozták el. Az ebbe épített 90 kWh-s akkumulátortba a töltés egy pontján 400 kW feletti teljesítménnyel áramlott az energia, ami kétségtelenül rekordnak számít.
Jelenleg ennél általában sokkal lassabb töltők érhetők el a villanyautó-használók számára. Az otthon kiépített töltőpontok teljesítménye 3,6 és 22 kW között van, a tipikus gyorstöltők 50 kW-osak, a Tesla Supercharger hálózata pedig 120 kW-os. A legerősebb, már terjedőben levő töltők 350 kW-osak, a kísérleti rendszerek közül pedig a GM XPS jelentette a csúcsot 400 kW-tal. A töltési időt azonban más is befolyásokja. Többek közt az, hogy a Li-ion akkumulátorokat biztonsági okokból csak 80%-os töltöttségig lehet nagy árammal tölteni, efelett állandó felszültségű töltésre van szükség, ami sokkal lassabb.
A töltésnél használható teljesítményt ezen felül az autóba épített elemek áramtűrése, melegedési jellemzői befolyásolják elsősorban. A Teslák természetesen bírják a Supercharger 120 kW-ját, az Audi e-Tron 150 kW-tal tölthető, a Porsche első tisztán elektromos modellje, a Taycan pedig állítólag már 350 kW-ot is elvisel majd.
A 450 kW időben nagyjából 15 perc körüli töltést jelent majd 10-ről 80%-ra, és a Porsche prototípusának hatótávját kb. 3 perc alatt lehet száz kilométerrel megnövelni. Ez már nincs nagyon messze a használható szinttől, ha arra gondolunk, hogy tíz percen belül tölthető kb 300 km-re elegendő energia az autó akkumulátorába. Ez már nagyobb távok esetén sem sokkal több idő, mint amennyit egyébként is eltölt az ember némi nyújtózkodással egy-egy pihenőben.
Attól persze, hogy nagy mennyiségben álljanak rendelkezésre ilyen sebességű töltők, még igen messze van Németország is. Ugyanakkor aki véletlen arra járna egy villanyautóval, egyelőre ingyen veheti igénybe a világ leggyorsabb villanyautó-töltőjét, amely egyébként automatikusan felméri a lehetőségeit, azaz pont olyan sebességgel tölt, amit az autó még károsodás nélkül elvisel.