Teljesen kitiltaná erről a szigetről a szennyező autókat egy villanyautós csoport

2019.01.06. 00:03

2030-tól csak villanyos autók közlekednek majd egy alig tízezer lakosú új-zélandi szigeten, feltéve, ha bejön egy helyi villanyautós csoport terve. Logikusak a lobbisták érvei, de valószínű nem mindenki boldog az ötlettől.

Tájkép Waihekéről
Tájkép Waihekéről

Waiheke egy középnagy, 92 négyzetkilométeres sziget Új-Zéland északi felén. A tavalyi népszámlálási adatok szerint 9770-en lakják, rájuk hétezer jármű jut, amiből jelenleg 86 elektromos. Ebből az egyik az a Nissan Leaf, amit a helyi Electric Island Waiheke nevű érdekvédelmi csoport szóvivője, Vern Whitehead birtokol. Ő adta elő a csoport terveit a szigetnek és a nagyvilágnak arról, hogy 2030-ra full elektromossá tennék a sziget közlekedését. Mielőtt még csípőből gyűlölködnél a villanylobbisták ötlete miatt, íme az érveik:

  • A szigeteken általában drágább az üzemanyag, mint a szárazföldön és ez így van Waihekén is, ahol az üzemanyag tíz-tizenöt százalékkal drágább, mint általában Új-Zélandon. Ezt a kiszolgáltatottságot szeretnék csökkenteni, hiszen a benzinnel szemben a villanyáramot bárhol elő lehet állítani helyben is, és ha úgy zuhan tovább a megújuló energiatermelők ára 2030-ig, ahogy az utóbbi években zuhant, mindezt fillérekből. 
  • A hatótáv-kérdés a csoport szerint tárgytalan: a szigeten előbb fogynak el az utak, minthogy a lemerülne egy kis hatótávú autó, azaz az első generációs, használtan egyre olcsóbb villanyautókkal is megoldható a feladat.
Vern Whitehead, az Electric Island Waiheke nevű csoport szóvivője
Vern Whitehead, az Electric Island Waiheke nevű csoport szóvivője
  • A környezetvédelmi és levegőtisztasági érveik és érthetőek, bár ha valahol fontos, hogy csökkenjen a helyben szennyező járművek száma, akkor az inkább egy zsúfolt nagyváros, és pont nem egy ritkán lakott sziget a tengeren.

A csoport terve, miszerint ez lesz az első full villanyos sziget jól hangzik, de hivatali szándék nélkül nem lesz belőle semmi. Már azért se, mert nemcsak az autókról van szó, de állítólag egy teljesen helyi emisszió mentes közlekedést szeretnének, azaz a szigetre vezető kompokat és az ott közlekedő buszokat is elektromosra cserélnék a következő tíz évben. Aztán ott van még az egzisztenciálisan vegyes lakosság; aligha örülne mindenki, hogy le kell cserélnie az autóját tíz éven belül, ha csak nem kap hozzá egy nagy adag támogatást az államtól/önkormányzattól, de ehhez meg jó lenne tudni, mit ér meg utóbbiaknak, hogy elmondhassák: Új-Zélandé lesz a világ első zéró emissziós autóparkú szigete. Náluk a labda.   

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.