Eljött az érintőképernyős kormánykerék. Belehalunk?
A Hyundai mutatta be a Virtual Cockpit Study nevű tanulmányt, ami kívülről csak egy i30-nak tűnik, belül viszont akad benne néhány újdonság.
A legfeltűnőbb nyilván a kormányküllők kialakítása: itt két egész nagy érintőképernyőt építettek be a megszokott multikormány-gombok helyett, ami igazán korszerű ötlet, de már első közelítésben is veszélyesnek tűnik.
A baj az, hogy a rendszer változtatja az itt elérhető funkciókat, azaz ha tudni akarjuk, hogy mit okézunk le, akkor le kell nézni a kormánykerékre. Ez a manapság használatos, általában egyfunkciós gombokkal nem így van, ám itt nem segít sem a tapintás, sem a rutin, csak ha vezetés közben levisszük a tekintetünket, az útról a kormánykerékre. És ez az egy dolog, amit egy okosan megtervezett autós fedélzeti rendszernél biztosan el kellene kerülni. Egy másodperc alatt 50 km/h-val haladva is majdnem 14 métert tesz meg egy autó, azaz mire felfogjuk, hogy hol kellene megnyomni a kijelzőt, és meg is tesszük, egy csomó minden történhet az úton, amire nem is kezdhetünk el reagálni.
A tanulmánynak persze vannak már újdonságai is, például az emeletes LCD kijelző, amely a műszerek helyére került. Ez valójában két egymással párhhuzamos kijelző egymástól 6 mm távolságra, ami valódi háromdimenziós kiterjedést jelent. Szükség nincs rá, de alighanem jól néz ki, bár ebből pont egy kétdimenziós klip révén nem könnyű meggyőződni.
Az persze egyáltalán nem biztos, hogy mindebből bármi is megvalósulhat, de ez azon ritka esetek egyike, amikor ez nem is feltétlenül baj: vannak műszaki lehetőségek, és ilyennek tűnik az érintőképernyős kormánykerék is, amiket nem kell feltétlenül kiaknázni.