Végigülnéd a Tesla-kínálatot Budapesten?
Februárban egy középerős hisztériarohamot okozott a neten az a félreértett híresztelés, hogy a Teslának szalonja nyílik Magyarországon. Egy Tesla-szalont ma tényleg megnyitottak Pesten, de az első bekezdésben inkább gyorsan letisztázzuk, mit jelent ez; akit mélyebben érdekel a dolog, lent olvashat még róla.
Szóval tényleg autószalont nyitott a Tesla Budapesten? Nem. De azért nyílt egy szalon a városban, ahol körbeülhető a Tesla kínálata? Igen. Bemegyek a pénzzel, kijövök egy Teslával? Nem egészen, ez elsősorban egy lízingcég, de azért nem lehetetlen. Szerviz is van? Még nincs, de állítólag nemsokára lesz.
Tesla Universal – áll nagy betűkkel a Lechner Ödön fasor 1 sarkán. A Tesla betűtípusából átjön, hogy ez itt a villanyautós Tesla, a Universalból utána pedig, hogy azért van egy köztes partner. Adja magát a kérdés, hogy miért nem a Tesla jött szalont nyitni Magyarországra és legalább ennyire magától értetődő lenne, hogy ha már nem jön, miért nem valamelyik nagy, évtizedes kereskedőházzal nyittat egyet? És mi az a Universal a névben? A Tesla már csak ilyen alternatív cég, nemhogy nem követik, kimondottan kerülik az autóipar bevett szokásait, mondja a Tesla Universal ügyvezetője a megnyitón, nem titkolva, hogy ennek a különcségnek is hála jutott hozzájuk a lehetőség, hogy nagyban kereskedjenek Teslákkal Magyarországon.
Aki ismeri a Tesla értékesítési modelljét, tudja, hogy a cégtől csak online rendelhető autó. Amerikában emiatt kezdetben nem volt könnyű dolguk, sok államban ment a hiszti a kereskedőket kihagyó üzleti modell ellen, de mára egész jól bejáratták ezt az utat. Saját kézben lévő bemutatótermeik azért vannak most már szép számmal Európában is, nyugaton nem kevés. Szalonok, ahova bemegy az ügyfél, körbeszagolja az autót, megy vele egy próbakört, aztán végeredményben ugyanúgy a neten veszi meg az autót és beáll a sorba azok mögé, akik már előtte lekattintották az autójukat szintén a neten. Na, ilyen termet nem terveztek nyitni tesláék maguktól Bécstől keletre, és nyitott helyettük az Universal saját befektetéssel.
A Universal lízing egy flottakezelésben és autólízingben utazó vállalat, akiknek nem mellesleg van egy idén hároméves, villanyautós flottakezelő vállalkozásuk. Azt mondják, nagyrészt ezzel győzték meg a Teslát, hogy jó partnerei lehetnek a magyar terjeszkedésnek, és a cég lízingben jártasságából jön, hogy ez a most megnyitott pesti szalon az ő kommunikációjukban helyesen nem is autószalon, hanem egy finanszírozási és átadóközpont. Egy nagyjából kétmilliárd forintos kerettel gazdálkodik a Tesla Universal, ebből a keretből hozzák be megrendelésre a Teslákat és kínálnak zárt végű és operatív lízinget hozzájuk.
Az operatív lízing lényegében a tartós bérlet, ahol az autó a Universal tulajdona marad, ők intéznek minden intézni valót a karbantartástól a biztosításig. Ezt a formát a vállalkozások szeretik, mivel jól leírható, és ennek a lízingformának a finanszírozásához kell ugye az a kétmilliárd forint a cég mögé. De vannak részletfizetési megoldások is, amiknél 3 és 4% közötti THM-ről beszél a cég (az eurós, európai árakhoz mérve), ami nyilván csak úgy tud ennyi lenni, hogy a nagy tétel miatt eleve jobb áron jutnak hozzá az autókhoz, mint az egyszeri vásárló. Azt még a sajtóközleményük is elismeri, hogy a partnerségnek hála ők nyilván volumenkorlátozás nélkül rendelnek a Tesla online rendszerében.
Konkrét árak még nincsenek a honlapjukon, de támpontnak: 16,4 milliós induló árról lehet egy Model 3 Standard Range Plus-t nálunk egyénre szabott finanszírozási formában megvásárolni. Hogy ez mennyi, ha az ügyfél egyben fizetné ki, nem tudtuk meg, de még ha a Universal amúgy a finanszírozásban is érdekelt elsősorban, nem járhatatlan út náluk a készpénzes vásárlás sem. A Tesla honlapján amúgy 39 500 dollár (11 millió forint) az állami támogatások előtt ennek a 3-asnak a nettó ára. Hogy a Universal ára sok vagy kevés, azt döntsék el a vásárlók. Az árban benne van az áfa és a kényelem, hogy az ügyfélnek a megrendelés után 10-12 héttel (a Model 3-nál kicsit rövidebb) csak át kell vennie az autót. A cég közben intézi a rendelést, a holland gyűjtőközpontból a hazaszállítást és a tengernyi adminisztrációt az áfa-nyilatkozattól az egyedi műszaki vizsgáig. Lényegében mindent, amit általában egy importőr elintéz az ügyfél helyett. Fontos részlet viszont, hogy mivel a Universal nem számít hivatalos márkaimportőrnek, a villanyautók után járó állami kedvezményt ők sem tudják elintézni a Teslákra.
A Tesla Universal optmista, még ebben a csonka évben is, azaz év végéig száz Tesla értékesítésével számolnak, ennek a fele lesz várhatóan tartós bérlet. Azt mondják, már a szalonnyitás előtt húsz ügyfél talált rájuk és rendelt Teslát rajtuk keresztül, ami alapján tényleg összejöhet a száz rendelés év végéig.
Ja, és a szerviz. Hiába a szalon, márkaszerviz egy ideig még nem lesz az országban. Mivel olyat aztán tényleg csak a Tesla nyithat, nem adja át külső kézbe, egy ideig még muszáj a legközelebbi, bécsi szervizig vinni a magyar Teslákat. A Universal szerint ezügyben már „előrehaladott tárgyalások” folynak, de egy-két év még várhatóan lesz, mire Budapesten is intézhető lesz a szerviz. Ha hirtelen megszaporodnak itt a Teslák, az nyilván gyorsíthatja a dolgot, de amíg nincs más megoldás, a cég szolgáltatásai között ott van a bécsi szervizelés intézése is.