Óriási bírság várhat az autógyártókra Európában
A hosszú, sokéves csökkenés után az elmúlt két évben megint emelkedett Európában az autóflották átlagos szén-dioxid kibocsátása. Ez senkinek sem jó hír, a gyártóknak különösen nem, hiszen ha csak a következő két-három évben nem képesek drasztikus CO2-csökkentésre, akár 33,6 milliárd eurós (10,8 billió forint) bírságot is kaphatnak a Jato Dynamics számításai szerint.
A Fiat-Chrysler akár 3300 eurót is elkölthet autónként a bírságra, a Volkswagen-konszernnek pedig évi kilenc milliárd eurójába kerülhet, ha nem zöldít a flottáján, mire 2021-ben életbe lépnek az új károsanyag-kibocsátási normák.
Az új határérték 95 gramm/km lesz a jelenlegi 120,5 gramm/km-es érték helyett. Ezt ahogy eddig, ezután is a teljes flottára vetítve kell majd produkálnia egy-egy gyártónak, azaz mindent beleszámolnak a nulla emissziós villanyautóktól a batár SUV-kig. A mostani állás szerint az európai piac tizenegy legnagyobb szereplőjének ennyibe kerülne, ha ugyanilyen CO2-kibocsátással állnának 2021 után:
Elmaradás a 2021-es CO2 célértéktől (g/km) | Bírság (euró/autó) | Eladott autók száma (2018) ezer darab | Bírság teljes összege (milliárd euró) |
|
VW-csoport | 26,6 | 2525 | 3638 | 9,19 |
PSA | 23,1 | 2194 | 2457 | 5,39 |
Renault-csoport | 23,2 | 2207 | 1615 | 3,57 |
BMW-csoport | 27,5 | 2609 | 1018 | 2,66 |
Hyundai-Kia | 30,0 | 2852 | 1011 | 2,88 |
Ford | 27,1 | 2576 | 992 | 2,56 |
Fiat-Chrysler | 35,5 | 3373 | 961 | 3,24 |
Daimler | 33,6 | 3192 | 941 | 3,01 |
Toyota | 7,8 | 745 | 733 | 0,55 |
Nissan-csoport | 19,0 | 1807 | 630 | 1,14 |
Volvo | 25,5 | 2425 | 317 | 0,77 |
Forrás: JATO Dynamics |
Az adatokat összegyűjtő Jato szerint első sorban két oka van annak, hogy a gyártók az elmúlt két évben nemhogy csökkentették, inkább növelték az átlagos szén-dioxid-kibocsátásukat: a dízelek népszerűségvesztése és a szabadidőautók terjedése.
A 33,6 milliárdos lehetséges büntetés kapcsán a Jato közleménye is megjegyzi, hogy olyan irreálisan magas, hogy a gyártók 2018-as pénzügyi teljesítményét figyelembe véve a nettó autóipari profit csaknem ötven százalékának felel meg. És van több olyan cégcsoport is, amelynél a megfizetendő bírság meghaladná a konszern éves globális nyereségét. Ahogy ez erről a grafikonról jól leolvasható.
2021 közel van, a fejvesztett villanyosításon túl nem látni, mit tudnak tenni a gyártók flottájuk drasztikus CO2-csökkentéséért. Van ez az út, van a bírság vagy lehet CO2-kereskedni, ahogy a Fiat teszi a Teslával.