Amszterdam is beütemezte a benzines és dízelautók kitiltását

2019.05.05. 10:21

A holland fővárosban is látják már a benzines és dízelautók idejének végét. Amszterdam 2030-ig több lépésben tiltja ki a helyben szennyező járműveket.

rnnbrrn

A Guardian írta meg, hogy a város tanácsa miként célozta be 2030-ig a fokozatos kitiltást. Az egész előzménye egyrészt az európai fővárosokon végigsöprő hasonló tiltások, másrészt az, hogy a holland egészségügyi tanács tavaly figyelmeztette a kormányt, hogy muszáj tenni valamit az ország nagyvárosaiban a légszennyezettség ellen, mert komoly egészségügyi problémákat okozhat. A különösen veszélyes nitrogén-oxid szintje is kiugróan magas az ország nagyvárosaiban. 

A tiltás első lépéseként a jövő évtől már nem lehet behajtani az Amszterdamot övező A10-es körgyűrűn belülre 15 évnél idősebb dízelautóval. A körgyűrű lesz a későbbiekben is a határ, ami azért fontos részlet, mert emiatt ez tényleg egy teljes Amszterdam életére kiható tiltás. A város belvárosa a csatornarendszere miatt már eddig is korlátozottan volt használható autóval, így itt egy csak belvárosi tiltás az autósok életére nem lenne nagy hatással.

rvwwrge

A tiltás szerint 2022-től a belvárosba nem mehetnek be olyan buszok, amik kipufogógázt bocsátanak ki. Ez nem csak a helyi, de a távolsági buszokra is érvényes lesz, és ez a belvárosi tiltás, ami leginkább a grachtgyűrűt (három fő csatorna) és környékét érinti, 2025-től kiterjed majd a vízi járművekre is. A teljes helyi emissziós közlekedést autóstul, motorostól, buszostól és hajóstól 2030-tól tiltják ki a városból. Ezután már csak nulla helyi károsanyag-kibocsátású járművek közlekedhetnek Amszterdamban, azaz várhatóan nagyrészt elektromos és kisebb részt hidrogén hajtású autók.

Bár Amszterdam erősen bringás város (a 800 ezer helyi lakosra állítólag egymillió bicikli jut), valószínű nem lesz könnyű elfogadtatni a tiltást a helyiekkel. Egy Rai nevű autóipari lobbicsoport már neki is ment a tervezett tiltásnak, többek közt azzal az amúgy nem alaptalan indokkal, hogy ez a lépés is leginkább a gazdagoknak kedvez majd, hiszen nekik lesz könnyű lecserélniük az autójukat vagy autóflottájukat a következő tíz évben a most még drága villanyautókra.