Soros hathengereseket fejleszt a Mazda
A Mazda is követi a BMW, a Mercedes és a Jaguar példáját: legerősebb motorjaik soros hathengeresek lesznek, sőt, egy új platformot is terveznek, kifejezetten nagy, legalább 6-os méretű autók számára.
Meglepő lépés ez a Mazdától, amely régóta nem gyárt igazán nagy teljesítményű vagy méretű járműveket, és négyhengeresnél nagyobb hengerszámú motort sem. Viszont a hírt hivatalosan is megerősítették, miután nyilvánosságra került egy befektetőknek szóló jelentés. A Mazda tényleg a jelenlegieknél nagyobb autók és motorok kifejlesztésére tervezi elkölteni fejlesztési keretének egy jelentős részét.
A Mazdának korábban nem volt ilyen elrendezésű motorja. Évtizedeken át egyértelműen a Wankel-motorokat szánták a nagyobb és erősebb benzinmotorok helyettesítőjének – japán belpiacos luxuskupéban háromtárcsás, 400 lóerős változatot is kínáltak az 1990-es években – a legnagyobb dugattyús motorjaik pedig V6-osok voltak. Ám a befektetői jelentésből arra lehet következtetni, hogy most lehetőséget látnak a nagyobb és drágább autók piacában, és a meglevő négyhengeresekből nagyobb motort fejleszteni így a legegyszerűbb.
Valószínűleg a Mercedes és a Jaguar megoldásához hasonló moduláris motorcsaládot terveznek, a dokumentum szerint a Skyactiv-X öngyulladásos elven is működő benzinmotorokból és a Skyactiv-D dízelekből. Ezek igen lassan jutnak el a szériagyártás fázisáig: az X prototípusait másfél éve próbálhattuk ki, de még mindig nincs sorozatgyártmány, és Amerikában egy új generációs, 2,2 literes tiszta dízelmotort is régóta ígér a Mazda. Ebben az esetben egy új, nagyobb hengerű változat kifejlesztése helyett a teljesítménynövelés olcsóbb és egyszerűbb módja lehet a meglevő hengerek számának növelése.
A soros elrendezés persze felvet egy másik problémát: hol fér el egy ilyen motor? A megoldás a Large Architecture néven futó új autó-alap: ez hosszmotoros lesz és hátsó- vagy összkerék-hajtású, így a sorhatos beépítése sem jelent majd gondot. Ennek megfelelően azonban nem valószínű, hogy a jelenlegi, keresztben álló motoros Mazdák, vagy utódaik megkapnák a nagyobb motorokat: a 6-os motortere sem elég széles hozzá, hogy ilyet fogadjon.
Ugyanebben a befektetői jelentésben egyébként enyhe hibrid és tisztán elektromos hajtások kifejlesztése is szerepel, azaz arról nincs szó, hogy a Mazda ne tervezne hosszabb távra is.