Halálcsapdák a lakóautók?
A lakóautó rétegműfaj, viszonylag kevés készül belőle, talán ezért nem figyelt rájuk eddig igazán senki. Svédországban is kellett néhány ronda baleset, és az eladások jelentős növekedése, hogy komoly törésteszteket végezzenek.
Nos, az eredmények láttán jogos volt az aggodalom: a töréstesztek azt mutatják, hogy a biztonság egyáltalán nem szerepelt ezeknek a járműveknek a tervezési szempontjai között. Kétféle típust tesztelt a svéd közlekedési hatóság, és azt állítják, hogy ezek valószínűleg elég jól reprezentálják a Svédországban futó mintegy 100 ezer lakóautó biztonsági színvonalát. Ez pedig nem jó hír a tulajdonosoknak.
A Fiat Ducato alapú félintegrált jármű esetében a sofőr túlélőtere szűnt meg teljesen a félfrontális az ütközéstől – a szakértő szerint arra, hogy egy valódi balesetben a vezető életben maradjon, kicsi lett volna az esély – de a többi három utas helyzete nem volt olyan rossz. Az integrált típus esetében viszont, amelyről kiderült, hogy favázra építették a karosszériáját, a teljes felépítmény leszakadt az alvázról, és legalább fél métert mozdult előre, a belső tér elemei pedig teljesen elszabadultak. A végkövetkeztetés nem lehetett más, mint hogy lakóautót vásárolni és használni pillanatnyilag meglehetősen nagy kockázattal jár.
A lakóautók esetében persze nem lehet igazi fogalmunk róla, hogy melyik gyártmány milyen biztonsági szintet képvisel. Az is lehet, hogy a típusjelzéseiktől megszabadított autók ilyen szempontból a mezőny legalját képviselték, de az is, hogy a tetejét. Ahhoz, hogy ez kiderüljön, olyasfajta nyilvános teszteredményekre lenne szükség itt is, mint amilyenekkel az EuroNCAP vagy az IIHS bő két évtizede sikeresen javított a személyautók biztonsági szintjén, de ilyet egyelőre senki nem csinál. Hogy lesz-e ilyesmi, azt egyelőre nehéz megjósolni. Ám a svédek videója elvileg alkalmas lehet rá, hogy elindítsa a folyamatot, amelynek a végén csak a biztonságos lakóautókat lehet majd eladni Európában.