Bemutatta az Eviját, első elektromos szupersportautóját a Lotus. Nem túloztak a britek, amikor extrém dobást ígértek: harminc híján kétezer lóerős lett és tíz másodpercen belül gyorsul nulláról háromszázra az újdonság.
Nem jó látni, ahogy a kínai befektetők sorra vásárolják fel a nagy múltú manufaktúrákat Európában, de a Lotus példája mutatja, ezekből a rengeteg pénzt megmozgató üzletekből kisülhetnek nagy dolgok is. Az Evija már egy ilyen termék, az első új Lotus azóta, hogy a Geely átvette a hatalmat a márka fölött. Az erős háttér először a villanyos szupersportautózásba vitte bele a Lotust az Evijával, abba a ligába, ahol egyelőre csak a Rimac van jelen, de még idevárják rövid időn belül az új Tesla Roadstert és a Porsche Taycant is.
Hogy sportautónak milyen az Evija, azt nem most fejtjük meg, de a nyers paraméteradatok alapján világverőnek szánják. Azzal az 1972 lóerővel, amit a négy villanymotorjából kihoz rendszerteljesítményként a világ legerősebb közúti használatú sorozatgyártott autója lesz, de ugyanígy rekorder lesz az ennek kihasználásához szükséges töltésben is. 800 kW-os töltési sebességet mond hozzá a Lotus, ami egyelőre csak az elvi határa, tekintve, hogy a jelenleg leggyorsabb publikus töltők 350 kW-tal tudnak tölteni, azokból is csak mutatóban létezik pár. A 350-essel amúgy 12 perc alatt lehet a kíméletes nyolcvan százalékos töltöttségig tömni 70 kWh-s akkucsomagját.
A Lotus a gyorsulást is értelmetlen, de nagyon jól hangzó szintre lőtte be az Eviján. Azt mondják, az 1680 kilogrammos szörnyetegnek három másodperc alatt megy a 0-100 km/h-s sprint, ami még nem egy kimagasló érték a sportvillanyos műfajban, de hogy a 300 is megvan álló helyzetből kilenc másodperc alatt, az már nagyon beteg. A végtempó állítólag kicsivel 320 fölött jön el. Hogy egy ezeket az értékeket kihasználó pályanapozást mennyire bírna a Williams-szel közösen fejlesztett hajtás hőkezeléssel, arról még nem beszéltek, de a hűtésből a képek alapján jól áll. A karbonfülkéjét alulról is jól körbe járja a levegő, ami egyrészt a leszorító erőt adja külső szárnyak helyett, másrészt jó lehetőség volt a tervezőknek, hogy hűtést tereljenek onnan az akksiknak, hajásnak. És ha már aerodinamika: külső tükröket kár keresni rajta, azok pályázáskor visszahúzhatók a kaszniba – így néznek ki, amikor kint vannak.
Az Evija hatótávja normál közúti használat mellett 403 kilométer. Ha lenne hozzá 800 kW-os töltő, azzal kilenc perc alatt fullra lehetne tölteni, de ez pár évig még sci-fi marad, addig a 350-esek gyors terjedésében bízhatnak a majdani tulajok. 130 lesz belőlük, ennyire korlátozza ugyanis a Lotus a gyártási számot. Az ára 1,5 millió fontról (520 millió forint) indul, a gyártása pedig 2020-tól.