Az autó megmenthetné a benne felejtett gyerekeket?

2019.08.06. 17:08

A probléma létezik: tavaly 52 gyerek halálát okozta, hogy nyáron az autóban felejtették, az idén pedig 26 kisgyerek kapott hőgutát a kocsiba bekötve. Arról nincs ilyen statisztika, hogy hány kisgyerek kerül halálos veszélybe, és menekül meg, de ilyenről is heti rendszerességgel érkezik hír.

gyerekules

Ennek kapcsán indult el a vita arról, hogy az autógyárak mit tehetnek az ilyen esetek megelőzésére, illetve hogy milyen megoldásokat írhatnának elő, amelyek megelőzhetnék az efféle baleseteket. Több különféle megoldást is ki lehetne fejleszteni, de ezek közül egyelőre kevés érhető el, és azokat sem rendelik meg sokan.

A General Motors már 2016 óta kínál egyfajta ajtólogikát, amely figyeli az ajtók nyitásának sorrendjét: ha az utazás elején nyitották a hátsó ajtók valamelyikét, de az utazás végén nem, akkor az autó figyelmezteti a gazdáját. Néhány típushoz a Subaru és a Kia is kínál ilyesmit. A Hyundai emellett két típusához már elérhetővé tett egy olyan rendszert, amely jelez, ha azt érzékeli, hogy a hátsó ülésen van valaki, de a motort már leállították: a tulajdonosnak SMS-t küld, és villogtatja a lámpákat, hogy az arra járók figyelmét is felhívja.

Egyelőre arról is vita folyik, hogy mit tegyenek kötelezővé. Elég lehet az ajtólogikán alapuló figyelmeztetés, ami egyébként azért sem megbízható, mert csak a motor leállításáig él, vagy a komplikáltabb, ülésérzékelős megoldást követeljék meg. Az azonban egyértelmű, hogy ha a balesetek számának csökkentése a cél, akkor nem lehet a vásárlókra bízni, hogy megrendelnek-e egy gyerekbiztonsági rendszert, hisz nagyon kevesen gondolják az autójuk megvásárlásakor, hogy ilyen velük is megeshet.

Úgy néz ki, jelenleg megvan a lendület, ami ahhoz kell, hogy egy-két éven belül törvény szülessen, és az autóipar is hajlandónak látszik segíteni, de a részletekben még nem alakult ki egyetértés a gyártók, a politikusok és a biztonság növeléséért harcoló civil szervezetek között. Ráadásul egy ilyen rendszer kötelezővé tétele az új autókban lassan érezteti a hatását: szakértők szerint durván húsz év kell, hogy az előírt alkatrész az autók többségében felbukkanjon.

A pszichológusok véleménye egyébként viszonylag egységes abban a tekintetben, hogy az autóban felejtett gyerekek problémája nem a figyelem, hanem az emberi memória hiányosságából adódik: az esetek többségében a rutincselekvések sora sodorja el úgy a szülőt, hogy a gyerek kivétele az autóból egyszerűen kimarad.