Csalásért perelik a Teslát
A régebbi Model S és Model X változatok váratlan hatótáv-csökkenéséről május óta hallani: akkor jött ki egy frissítés, amely a beszámolók szerint akár 64 km-rel is csökkentette az egy töltéssel megtehető távolságot.
Az ügy meglehetősen homályos, mivel a per elindítói és az autógyártó jogászai teljes másként magyarázzák ugyanazt a jelenséget. Az elégedetlen tulajdonosok szerint arról van szó, hogy a Tesla egy májusi tűzeset miatt, amelyben egy Model S pusztult el, kiküldött egy frissítést a régebbi Model S és Model X változatokra, amely a gyári leírás szerint az akkumulátorok élettartamát volna hivatott növelni. Ám egyes tulajdonosok azt tapasztalták, hogy akár több mint 10%-kal csökkent az autójukkal egy töltéssel megtehető távolság, ami egy 85 kWh-s változatnál 64 km kiesést is jelenthet.
A Tesla szerint azonban nincs összefüggés a tűzeset és az azt követő szoftverfrissítés között, a hatótáv-csökkenés pedig csak nagyon keveseket érint, és ők is inkább az akkumulátorok természetes öregedésére figyelhettek fel.
Ez a per attól lehet érdekes, hogy itt először merül fel, hogy az autógyártó nem feltétlenül az autótulajdonos érdekében alkalmazná a távoli frissítés lehetőségét. Ezt ugyanis a Tesla kezdte bevezetni az autóiparban – korábban az autók vezérlőprogramját csak szervizben lehetett frissíteni – és korábban nem merült fel, hogy a gyártó ne az autó képességeinek továbbfejlesztése érdekében alkalmazná ezt a lehetőséget.
Ám ha kiderül, hogy a Tesla ezúttal egy költséges visszahívás elkerülésére használta a távoli frissítést, azzal a vevők bizalma is elszállhat. Már most akadnak, akik a hatótáv-csökkenés lehetőségétől tartva letiltották az autó internet-kapcsolatát.
A Tesla akkumulátoraira egyébként nyolc év garancia van, ami a legelső példányok esetében durván egy év múlva, 2020 nyarán jár le.