A bukaresti városvezetés még tavaly októberben írt ki pályázatot hibrid buszokra. E pályázat végeredményét jelentette be hétfőn a bukaresti városháza, ami szerint a közbeszerzést az Evobus nyerte, a Németországban gyártott, Mercedes-Benz Citaro Hybriddel, amely egyébként a 2019-es Év Autóbusza (Bus Of The Year 2019) címet is elnyerte. A most aláírt szerződés értéke 195 268331 lej, azaz nagyjából 13,5 milliárd forint, ebből az összegből 130 hibrid Mercedest tud vásárolni a bukaresti önkormányzat. A finanszírozást természetesen az Európai Uniós Környezetvédelmi Alapból biztosítják, melynek támogatási mértéke száz százalékos, így a beszerzés gyakorlatilag semmibe sem kerül a bukarestieknek.
A teljes hosszában alacsonypadlós (LF) kialakítású, 12,135 méter hosszú Citaro hibrid szélessége 2,55 méter, magassága 3,12 méter. A járművekben van ABS, ASR, ESP és a Mercedes által szabadalmaztatott Eco Steering kormányrendszer is. Az új Citaro Hybrid új fejlesztésű hajtásrendszert kapott, amelyben nem akkupakkok tárolják az energiát, hanem ultrakapacitások (vagyis kondenzátorok). Így nem menet közben tölti a dízel motor az ultrakapacitásokat, hanem fékezéskor és üresjáratban is, amikor a sofőr leveszi a lábát a gázpedálról. Egyébként a forgalomban haladva a hibrid Citaro hagyományos dízel buszként viselkedik. Az új hibridrendszer az Evobus szerint a dízel Citaróhoz képest 8,5 százalékkal csökkenti a busz fogyasztását.
Az új bukaresti hibrid Citaro maximum száz (27 ülő, 63 álló) utas tud szállítani. A járműveket automata klímával, kárpitozott szövetüléssel (arrafelé ez nem divat), USB-portokkal, valós idejű utastájékoztató rendszerrel, valamint elektronikus jegykezelő rendszerrel (Bukarestben 2006 óta működik) szerelték fel. A szerződés szerint az első busznak 2020 májusában kell megérkeznie a román fővárosba, majd a tervek szerint havonta érkezik húsz-húsz darab. Az utolsó kilencet 2021 januárjában veheti át a bukaresti BKV, azaz a RATB.
A bukaresti közösségi közlekedés járműállományának frissítése itt még nem áll meg. A már megérkezett 400 darab új Otokar Kent C dízel busz után nemcsak 130 hibrid Citaro érkezik, hanem 100 teljesen elektromos busz is, melynek már fut a közbeszerzése. Ezeket követheti még idén 100 új villamos és szintén 100 új trolibusz is. Csak összehasonlításképp, ez idő alatt Budapest egyetlen egy új buszt sem vásárolt, nekünk a közeljövőben mindössze 36 új trolibusszal és 26 új villamossal kell beérnünk.