Meghalt Ferdinand Piech, aki a csúcsra juttatta a Volkswagent
Ferdinand Piech, 1993 és 2002 között volt a Volkswagen-konszern vezetője, majd 2015-ig az igazgatótanács elnöke. Irányítása alatt a vállalat megelőzte a Toyotát és a világ legnagyobb autógyártója lett. Piech múlt vasárnap este egy rosenheimi étteremben lett rosszul, ahonnan a közeli kórházba szállították. Az orvosok már nem tudtak segíteni rajta, 82 évesen elhunyt.

Piech 1937-ben született Bécsben, apja Anton Piech ügyvéd volt, anyja pedig Luise Porsche, Ferdinand Porsche lánya. 1963-ban Stuttgartban dolgozott a Porschénél műszaki vezetőként, 1972-ben az Audihoz került mérnökként. Megálmodta a Quattro raliautót, azt, ami az Audit híressé tette és ismeretségben a Mercedes-BMW szintjére emelte a 80-as években. 1993-ban az akkor éppen nehéz időket megélő Volkswagenhez került vezető pozícióba. Évek alatt szinte a nulláról építette újra a konszernt, sőt világvezető vállalattá tette.
A magas költségekkel és alacsony hatékonysággal küzdő Volkswagen vezetőségét Piech majdnem teljes egészében leváltotta. Korszerűbb gyártásszervezéssel, modernizálással és a költségek ideiglenes megvágásával talpra állította a vállalatot. Neki köszönhette a Volkswagen a platformstratégiát, sőt a vállalatok közötti alkatrészmegosztást is. A Golf 4-essel és a Škoda Octaviával indította el a stratégiát, később már a vállalat többi márkájával is elkezdtek osztozni.
Zseniális és kőfejű vezető volt, néha őrült ötletek is pattantak ki a fejéből. Ő akarta az akkor már jól futó Volkswagent is elindítani prémium irányba. Emiatt született meg a Phateon, amire azt mondta: szeretne egy autót, amely hosszútávon képes 200 km/h fölött haladni, miközben a sofőr és az utasok teljes kényelemben utaznak, a külvilágból szinte semmit sem észlelve. Az ő vezetése alatt próbálta a VW-konszern megszerezni a Rolls-Royce-ot és a Bentleyt, amiből egy félreértés okán végül csak az utóbbi maradt a kezükben, előbbi a hibát zseniálisan felismerő Bernd Pischetsrieder BMW-vezető közreműködésével az utóbbihoz került. Felismerve ellenfele képességeit, Piech nem sokkal később felvette a Volkswagenhez a BMW-t akkorra már otthagyó Pischetsriedert, majd nem sokkal később a saját utódjává tette.
Kivételes újítások fűződtek Piech nevéhez. Az ő mániája volt a teljesen alumíniumkarosszériás Audi A8, majd az A2 is. Szintén ő erőltette először a háromliteres fogyasztású kisautó ötletét (Lupo 3l, rémlik?), majd mérnökeivel elkészíttette a valódi, egyliteres fogyasztású autót (Einliterauto). Aztán megintcsak egy piech-i álom volt az ezer lóerős és 400 km/h-val tartósan menni tudó sportkocsi is (Bugatti Veyron). Működése alatt szédületes eredményeket értek el az alárendelt cégek, a vállalatóriás szervezettsége az iparágban korábban ismeretlen szintre emelkedett, de aki Piech útjába állt bármiben, azt elsöpörte. És persze akadtak tévedései is - többek között a profittermelésre képtelen Audi A3, vagy éppenséggel a Phaeton is.
Őrült és sokszor veszteséges kirohanásaitól eltekintve az egész konszern fejet hajthat előtte, és ha 2015-ben nem vonul vissza, talán a dízelbotrány sem lett volna ilyen volumenű. Talán meg sem történt volna. Vagy talán soha nem jöttek volna rá a csalásokra. Piech kivételes formátum volt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
