Német zöld párti politikusok ki akarják tiltani az SUV-kat Berlinből, miután a minap több halálos áldozattal járó balesetet okozott valaki egy Porsche Macannal, amikor felhajtott a járdára. Az illető nem volt merénylő, vélhetően csak rosszul lett. A hobbiterepjárókat sokan nem nézik jó szemmel, miközben még mindig ez a kategória húzza a mostanában kicsit gyengélkedő európai újautó-piacot. A Mercedes az SUV-kategória határait feszegeti, és az idei Frankfurti autószalonra hozott konnektoros hibrideket "1,5 literes" fogyasztással, dög nagy GLE Coupét hátsó méretproblémával és a GLB 35-öt, amely egy mókás dobozautó sok-sok benzines lóerővel.
A Mercedes frankfurti pavilonja szinte városnegyed, olyan nagy tereket építettek be a legfontosabb európai kiállítás kedvéért. Érdekesen bánnak a színekkel, a formákkal és a térkihasználással az autóikon is, elég ha a halántékomra gondolok, amely éppen középtájt koccan a gigantikus méretű, vadonatúj GLE Coupé ereszkedő tetőívének, amikor megpróbálok lendületből hátra ülni. Itt valami nem jött össze, a Porsche Cayenne kupéban alacsonyabban van a hátsó pad, az ajtóvágat is más. és a tetőív sincs útban. A szépségért érdemes áldozni, és az autó arányai nagyon rendben vannak. Pusztán az oldalnézet variálásával annyira sokat lágyítottak az amúgy dömperszerű formán, hogy ennek a közepes Mercedes SUV-nak van esélye ikonná válni.
Az új GLE Coupe több mint 4,9 méter hosszú, tengelytávja két centivel haladja meg az elődjét, de még így is hattal marad el a sima GLE-éhez képest. Így nem csoda, hogy itt-itt nyesni kellett egy kicsit a térből. Elől pazar a helykínálat, a műszerfal felső részét már alapáron is finom bőr borítja, és a műszerfal két nagy képernyőből áll, a funkciókat nem csak nyomogatással, de hanggal is vezérelhetjük.
Az autóhoz kétféle soros, hathengeres dízelt kínálnak. A gyengébbik OM656 272, az erősebbik 330 lóerős, és ez utóbbi 700 newtonméter nyomatékkal kínálja meg a kilencfokozatú automata váltót. A dízelek és az egyelőre egyetlen, szintén sorhatos, 435 lóerős turbóbenzines kivitel is összkerékhajtású, a nyomatékelosztás szabadon variálható a tapadási helyzetnek megfelelően az első és hátsó tengelyek közt. A GLE Coupé csodája a korábban csak az S osztályban látott útminőség-letapogatós, aktív légrugós futómű (E-Active Body Control), amely kerekenként változtatja a másodperc töredéke alatt a csillapítást, és persze az autó hasmagasságát. Később jön a konnektoros hibrid, ahogy minden valamirevaló Mercedesből van, vagy lesz részben vagy teljesen elektromos hajtású kivitel.
Mégsem ez a furcsán nagy SUV volt igazán érdekes a cégnél, hanem az, hogy mennyire kézközelivé tették mostanra az átlagautókban a plug-in hibrid technológiát. Az A és B osztály orrában egyaránt 1,33 literes, négyhengeres turbós benzinmotor dolgozik egy 75 kilowatt teljesítményű villanymotor társaként, amely a 15,6 kilowattóra kapacitású lítium-ion akkumulátorral több mint 60 kilométeren át képes benzinfogyasztás és emisszió nélkül vinni a kompakt autókat. Ha kell, a két motor összedolgozik, így akár kevesebb mint hét másodperc alatt nulláról százra gyorsíthatunk a 215 lóerőnyi rendszerteljesítménynek és 450 newtonméter forgatónyomatéknak köszönhetően.
Az autók akkuja nem nagy, de méreteik, így a csomagtartó is korrekt, ebből alig vesztettünk, és aki csak villanyautóként akarja használni az A és B osztályra épülő konnektoros hibrideket, tízről száz százalékra kevesebb mint két óra alatt feltöltheti az akkupakkot. Gyorstöltés esetén tízről nyolcvan százalékra töltéssel huszonöt perc alatt befejeződik a művelet. Ez már tényleg vállalható kompromisszum a környezetvédelemért, miközben a kombinált benzinfogyasztás 1,4-1,6 liter száz kilométerenként, persze nyilván sok-sok odafigyeléssel, ügyes gázkezeléssel és állandó konnektorkereséssel.
Egészen más réteget céloz a GLB nevű kompakt SUV, amelynek első számú attrakciója az élőben nagyon merész dobozforma, amely kicsit megidézi a Nissan Cube csodás bolondériáját, persze sokkal nagyobb méretben. Ennek autónak tíz centivel hosszabb a tengelytávja mint a B osztályé, így az első két üléssorban tisztességes lábtér jut mindenkinek, de szükség esetén, a csomagtér szinte teljes feláldozásával kaphatunk két további ülést is leghátul, ahová inkább csak gyerekek férnek be. Ha nem ezt a megoldást választjuk, a GLB alaphelyzetben is több mint 500 literes csomagteret ad, amely 1755-re növelhető a középső üléssor ledöntésével. Pár éve csak a kommersz gyártók gyúrtak ennyire a variálhatóságra, pedig ez szimpatikus lépés.
Az autót négyhengeres dízel- és benzinmotorokkal kínálják, melyek 150, illetve 163 lóerős teljesítményről indulnak, de a Mercedes-AMG GLB35 már több mint háromszáz lóerős, négyszáz newtonméter a csúcsnyomatéka és ehhez a kivitelhez alapáron adják az összkerékhajtást is.
A V osztályt otthon nem viszik úgy a hátukon a tömegek, mint a Mercedes hagyományos modelljeit, pedig ez a mikrobusz igazán finom holmi. Az EQV, vagyis az első kerekeit villanymotorral hajtó kivitel megjelenése várható volt. A legfeljebb nyolcszemélyes mikrobusz akár több mint 400 kilométert tehet meg, ha előtte teljesen feltöltjük 90 kilowattórányi lítium-ion akkumulátorát, amely a hajtáslánc egészével együtt alig okoz változást az autó kialakításában. A gyorstöltés tízről nyolcvan százalékra háromnegyed órát igényel, a lassú teljes feltöltés pedig több mint tízet.
Egy köbméter a csomagtér, teljesen hangtalan a suhanás és aki egy ilyen V osztállyal kezd vállalkozásba, az töredékáron fogja tudni üzemeltetni az igényes kivitelű mikrobuszt bármilyen dízelhez vagy benzineshez képest. A Mercedes azonban még nem lőtte el minden újdonságát, az EQS tanulmány részleteit még várjuk, ennek leleplezése ma, azaz kedden lesz.