Ez a villanybusz-töltő rendszer tisztítja meg a városi közlekedést?
A megállókban töltött időt hasznosítja a vasút-gyártóként ismert Alstom SRS rendszerének közúti változata, amelyet egyelőre Malaga városában tesztelnek élesben.
Az ötlet maga nem új, csak a megvalósítás, de az Alstom azt állítja, hogy sikerült tökéletesen biztonságossá tenni, annak ellenére, hogy az útfelületen kialakított érintkezőket használják a tisztán elektromos autóbuszok akkumulátorainak töltésére.
Az SRS rendszer kétféleképp működhet. A telephelyen kialakított töltőállomásokon használhatják az akkumulátorok teljes feltöltésére, míg a megállókban rátöltő üzemmódban, csak annyi időre, amennyit a busz egyébként is ott töltene. A rendszerhez 200 kW-os töltők tartoznak, ami egy kétperces megállás esetén nagyjából 6 kWh utántöltésére ad lehetőséget, de ez is elég lehet, hogy drámaian meghosszabbítsa az elektromos buszokkal egy töltéssel megtehető távolságot.
A töltést egyébként az úton kialakított három nagy fém érintkezőn át végzik: a busz ezekre lép rá az áramszedőivel, ám mielőtt feszültség alá helyeznék a rendszert, az áramszedőket egyfajta műanyag-függönnyel szeparálják el a külvilágtól, ezzel akadályozva meg például nedves környezetben a véletlen áramütést.
A nagyvárosi tömegközlekedés környezetbarátabbá tétele a közeljövő egyik jelentős bevételi lehetőségét jelenti: olyan nagyvárosokban, mint Párizs, Brüsszel vagy Madrid, már megszületett a döntés a belsőégésű motorral hajtott buszok használatának beszüntetéséről, de még nem egyértelmű, hogy mivel válthatják ki ezeket. A trolibuszok és villamosok alkalmazásához sok helyen túl drága volna kiépíteni az infrastruktúrát, a teljes egészében elektromos autóbuszok hatótávja viszont a hosszabb vonalakon kevés lehet. Így az SRS-hez hasonló, rátöltéses rendszerek iránt jelentős igény mutatkozhat a következő évtized során a világ számos nagyvárosában.