Durván szól az amerikai stílusú V12-es
Miközben egyre többen temetik a belsőégésű motorokat, akad, aki még mindig ilyeneket fejleszt és készít. És nem csak a nagy autógyártóknál. Egy kis ausztrál cég, a Race Cast Engineering a General Motors legendásan tömör építésű LS sorozatú Small Block V8-asa alapján épít hatalmas V12-es blokkokat.
A V12LS nevű motor öntvényeit házon belül készíti a kis cég, így kapható öntöttvas és könnyűfém blokkal is. Ugyanakkor a konstrukció legfontosabb paraméterein nem változtattak, még a 90 fokos hengerszög is megmaradt, annak ellenére, hogy a 12 hengerhez 60 fok, vagy annak valamelyik többszöröse lenne ideális. Így számos alkatrész egy az egyben kerülhet át az LS V8-asból, bár főtengelyt és vezérműtengelyt nyilván gyártani kell a hosszabb motorhoz.
A 9,5 literes motort nem tuningolták agyon, a készen vásárolható alapváltozat 750 lóerő és több mint 800 Nm leadására képes. Létezik hozzá 1000 lóerős tuningcsomag is, de a gyártó szerint itt a teljesítményleadás egyenletessége, és a közvetlen gázreakció a lényeg, nyers teljesítményben egyébként nemigen versenyezhetnek a kompresszoros V8-asok képességeivel.
A V12LS-t egyébként elsősorban autóépítőknek kínálják, és ahogy sejthető, egyáltalán nem olcsó. Az építőkészlet, amely a GM-től beszerezhető alkatrészeket nem tartalmazza, 29 300 (amerikai) dollárba kerül – itt a vevő még rengeteg paraméteren változtathat, a sűrítési viszonytól a hengerűrtartalomig – de rendelhető a motor összeszerelt blokként 44 500 dollárért, vagy kulcsrakészen is megvehető, 55 200 dolláros áron.
Most épp Észak-Amerikában tervezik bemutatni a nagy 12 hengerest: a Factory Five nevű tuningcég állítólag autót is épít köré az idei SEMA Show-ra, Észak-Amerika legnagyobb tuningkiállítására. Annyi azért ide kívánkozik az előzményekről, hogy Small Block alapú V12-est nem a Race Cast Engineering épít először. 1990 óta létezik a Falconer V12 nevű motor, amelyet eddig elsősorban repülőgépekben alkalmaztak, és durván tízezer dollárral drágábban rendelhető meg.