A tanulmányautó kifejezést manapság annyi mindenre ráaggatják – akár majdnem kész szériamodellekre is – hogy lassan elvész az eredeti jelentés. Amit a Kia most megmutatott be Futuron néven, az viszont valódi tanulmány: olyan forma, és műszaki tartalom, amely a jövő lehetőségeit igyekszik formába önteni, egyelőre a gyártás jelentette kötöttségek nélkül.
A forma láttán egy pillanatig sem kétséges, hogy egy nagyon tiszta és egyértelmű formai ötlet vezette a tervezők kezét, amelyet az aktuális divathoz igazítottak. A kellemes arányú, kacsaseggű sportkupé-forma terepjárósan magasra került, és jó nagyban valósították meg: az autó teljes hossza 4,85 méter, a tengelytávja 3 méter, a magassága pedig 1,55 méter. Mondjuk a használati érték szempontjából ez sem jelent sokat: az alacsony tető miatt a belső tér egy BMW X6-osénál is sokkal szűkösebbnek tűnik, de itt a célszerűség nyilvánvalóan az utolsó szempontok közé szorult.
A koncepció látványosabb elemei közé tartozik még a teljesen üvegezett tető, amely elvileg magában foglalja a lézeres letapogatót is. Ez az autó 4-es szintű, tehát majdnem teljesen önálló önvezető rendszerének része, ami a formához hasonlóan ma még inkább fikció, mint valóság. Valószínűleg az sem véletlen, hogy az összkerék-hajtást megvalósító elektromos hajtásláncról sem közöltek konkrétumokat. Igazából az sem lenne meglepő, ha kiderülne, hogy ez csak papíron létezik, és a Futuron nem más, mint tetszetős, de üres héj.
A tanulmányt Sanghajban állítják ki, a Kínai Nemzetközi Import Expó (CIIE) nevű rendezvényen, ahol a szerepe a figyelem felkeltése lesz, és mivel hasonlóan tiszta formatervű járművet mostanság egyetlen más gyártótól sem látni, erre valószínűleg tökéletesen meg is felel majd. Hogy később lesz-e bármi hasonló a Kia kínálatában, az egyelőre bizonytalan, bár a koreai márka már többször bizonyította, hogy ha formatervekről van szó, kifejezetten bátor tud lenni.