A szentgotthárdi Opel-gyár az egyik fontos szereplője a magyar autóiparnak. Majdnem harminc éve itt gurult le a gyártósorról az első Magyarországon összeszerelt autó, egy Opel Astra. Azóta követte a példáját a Suzuki, az Audi, a Mercedes és nemrég a BMW is gyárat alapított az országban. Az elmúlt években viszont az Opel gyár számára már az is kérdéses volt, hogy megmarad-e. Most itt az új remény.
2016-tól kezdve folyamatosan csökkent a Szentgotthárdon gyártott motorok száma, olyan drasztikusan, hogy 2018-ban már csak feleannyi motort gyártottak itt, mint két évvel korábban. Közben az Opel sorsa is kacifántosan alakult, hiszen 2017-ben a General Motors eladta a francia PSA-nak 2,2 milliárd euróért. Mostanáig folytatták a GM-motorok gyártását, hogy kiszolgálja a jelenlegi Opel-típusokat is, de most változik a paletta.
Másfél éve jelentették be, hogy Szentgotthárd átáll a PSA 1.2-es, EB kódú motorok gyártására. Most pedig, január 9-én hivatalosan is elindult a sorozatgyártás a vállalat magyar üzemében. A korszerűsítéshez egy 38 millió eurós (kb. 12,5 milliárd Ft) beruházásra volt szükség, és arra, hogy a gyár képes legyen többnyire a saját erőforrásait felhasználva megújulni úgy, hogy közben folytatták az előző generáció motorjainak összeszerelését. Egyébként a továbbiakban is gyártani fogják ezeket, de csak addig, amíg erre szükség van. A gépsorok évi 350 ezer új motor előállítására képesek, ami azt jelenti, hogy másfél percenként elkészülhet egy az új háromhengeresekből.
Szentgotthárd tehát így tagja lett annak a négy PSA-tulajdonú európai gyárnak, ami már képes az 1.2 Turbo PureTech motor sorozatgyártására. Ezt ünnepélyesen indította el többek között Yann Vincent, a PSA gyártásért felelős alelnöke és Grzegorz Buchal, gyárigazgató azzal, hogy megnyomtak egy start-stop gombot a színpadon, mire egy sínen begurult az új motor. Természetesen ez csak show, már több ezer motor készült el az próbaüzem alatt.
Ez az a turbómotor, ami 2015-től 2018-ig folyamatosan elnyerte az Év Motorja díjat az 1000 és 1400 köbcenti közötti kategóriában, és 110 vagy 130 lóerős verzióban is kapható. Azért fontos, hogy sikerült az átállás, mert ez az a motor, amit több, mint 20 különböző modellben kínálnak, az új Corsától kezdve a 208-ason keresztül a Citroën C3-ig. Magyarul nagy mennyiségben, globális piacon lesz szükség ezekre a motorokra.
A PSA képviselete többször hangoztatta beszédjeikben, hogy nagyon számítanak Szentgotthárdra és reménykednek, hogy a továbbiakban is ilyen sikerekben lesz közösen részük. Úgy néz ki, hogy a gyár egy jelentős lépést tett a jövő irányába, és megindulhat a fellendülés, ezt pedig a második legnagyobb európai autógyártó vállalat támogatja.