Szabálytalan Vitarákra bukkantak a hollandok
Az RDW, a holland közlekedési hatóság két típus esetében is a határértéket meghaladó mértékű nitrogén-oxid kibocsátást észlelt, nem megengedett emissziós stratégia alkalmazása mellett. Ennek kapcsán került veszélybe a Suzuki Vitara európai típusengedélye.
Az EU területén minden nemzeti szakhatóságnak joga van típusengedélyt kiadni, és ugyanígy joga van a kiadott engedély visszavonásának kezdeményezésére is. A holland RDW mérései a Jeep Grand Cherokee és a Suzuki Vitara dízel változatai esetében mutattak ki meg nem engedett mértékű eltérést a tesztüzem és a valós közúti körülmények között. A Jeep azonban rendelkezett egy szoftveres javítással, amelyet egy visszahívás keretében egész Európában be is vezetnek, míg a Suzuki egyelőre nem szolgált megoldással. Egyébként a Suzuki típusához is a Jeep anyacége, a Fiat-Chrysler szállította az 1,6 literes dízelmotort, amit a japán gyártó érdeklődés hiányában hamar törölt a kínálatából.
Az RDW közleményben tudatta, hogy amennyiben a Suzuki nem áll elő a megfelelő megoldással, úgy kezdeményezik a típusengedély visszavonását. A Suzuki már két éve törölte a dízelmotort a kínálatából, meg lennénk lepve, ha az éber hatóság fellépése érintené a jelenleg kapható 1,4 literes, benzines turbómotoros Vitarát. A holland hatóság azt is jelezte, hogy elővigyázatosságból a Jeep Grand Cherokee esetében is felkészültek rá, hogy elindítsák ugyanezt az eljárást, arra az esetre, ha kiderülne, hogy az új motorvezérlő szoftver nem hozza meg a várt javulást.
Korábban sok kritikát kapott az EU típusjóváhagyási gyakorlata: többen azért támadták, mert lehetőséget nyújt arra, hogy a gyártók kiválasszák a legengedékenyebb közlekedési hatóságokat. Ám azután, hogy a VW dízelbotránya kapcsán több hatóság is ellenőrző méréseket kezdett végezni, rendszer előnye is megmutatkozhat: bárhol is derítenek fényt egy szabálytalanságra, az viszonylag gyorsan korrigálható.