Levegő nélküli kerekeket ígér a Bridgestone nyárra
Úgy tűnik, a japán gumiabroncs-gyártó óriás a nyári Tokiói Olimpia idejére már a nem pneumatikus, műanyagküllőkön rugózó kerekek sorozatgyártást tervezi, de nem személyautókra.
A Bridgestone néhány hete, a CES-en mutatta be saját műanyagrácsos kerekének kerékpárokra szánt változatát, amely még az idén be is mutatkozhat, sőt, azt mondják, hamarosan elkészül a kamionos változat is. Arról, hogy személyautókon használható kivitel miért nincs, egyelőre hallgatnak a japánok is, de azért sejthető, hogy mi lehet a baj.
Egyértelműen nem a teherbírás. Úgy hallani, a kamionokra szánt változat gond nélkül bír 2,2 tonnát, és ahogy a Bridgestone új megoldásokért felelős vezetője, Jon Kimpel fogalmaz, a flottaüzemeltetők számára igen fontos célok érhetők el az új típusú kerékkel. „Ez a technológia pénzt spórolhat a számukra.” - mondja, arra utalva, hogy egy defekt miatti nem tervezett állásidő mennyire drága tud lenni egy szállítmányozási cég számára.
Tucatnyi hasonló fejlesztésről tudunk a gumiabroncs-gyártók körében, és mindben az a közös, hogy ilyen műanyaglamellás megoldást személyautóra eddig legfeljebb a távoli jövőre ígértek. Az okokról nemigen beszélnek, de úgy tudjuk, a legnagyobb gondot a magas gördülési ellenállás és a hőelvezetési problémák jelentik. Ezek miatt a nagy sebességű alkalmazás egyelőre nem lehetséges, bár a kamionos változat megjelenése azt jelentené, hogy a Bridgestone már elő tud állítani 90-100 km/h körüli tempó mellett stabilan viselkedő változatot.
A személyautós alkalmazással kapcsolatos legkomolyabb ígéret eddig a Micheliné: a francia cég szakemberei a gumilamellás Uptis szériagyártását, amelyet a General Motors-szal közösen fejlesztenek, 2024 körül tartják elképzelhetőnek.