Újabb autógyárak állnak le Európa-szerte
Tegnapi beszámolónk óta ismét több autógyártó jelentette be, hogy hosszabb-rövidebb gyárleállításról döntött – valószínűleg egyre erősebb a kártyavár-effektus szerepe a jelenségben.
A BMW, a Ford, a Mercedes, a Nissan, a Skoda, a Toyota és a Volvo is jelezte, hogy üzemeket zár be Európa-szerte. Elsősorban az autógyárakat érinti a döntés, illetve azokat az alkatrész-üzemeket, amelyek az itteni gyártást szolgálják ki. Ugyanakkor a Ford azokat a gyártósorokat például igyekszik életben tartani, amelyek amerikai és törökországi gyárainak szállítanak motorokat.
Eléggé változatos a kép abból a szempontból is, hogy melyik gyártó milyen ütemben állítja le a termelést, illetve tervezi-e már az újraindítást. A BMW például e hét végével minden európai üzemét bezárja a dél-afrikai gyárával együtt, és csak április 19-én tervezi újra megindítani a termelést. A Mercedes ugyanakkor nem szabott határidőket magának, csak annyit közöltek, hogy még a héten minden gyárukban megáll a termelés.
Szombatig a Toyota is leállít minden európai termelést, de lesznek gyárak, ahol továbbra is folyik majd a gyártás előkészítése, például a franciaországi Valenciennes-ben, ahol az új Yarist kezdik majd gyártani néhány hónap múlva.
Bár a legtöbb gyártó járványügyi szempontokkal magyarázza a gyárbezárásokat, valószínűleg egyre komolyabb szerepe van a döntésekben az üzemek egymásra utaltságának is. A szigorúbb intézkedéseket hozó államokban – Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban – már nemigen tarthatók működésben az autó- és alkatrészgyárak, ami egyfajta láncreakciót indított el. A nagy megrendelések kiesésével a beszállítók egy része számára már nem éri meg tovább működni, ez viszony olyan autógyárakban is alkatrészhiányt okoz, amelyeket nem feltétlenül kellene bezárni.
Épp ezért a következő hetekben valószínűleg nagyon kevés autógyár marad működésben, bár a nyilatkozatok alapján a legtöbb cég arra számít, hogy két-három héten belül normalizálódhat a helyzet, és újraindíthatják a termelést.