Kevesebb mint felére estek vissza az autóeladások Nyugat-Európában
A Nyugat-Európa 17 országának adatait feldolgozó LMC Automotive adatai szerint idén márciusban 774 ezer autót helyeztek forgalomba újként a régióban, ami a tavalyi évhez képest 53%-os visszaesést jelent.
Ez az elemzés szerint csak egy átmeneti állapotot mutat, biztosnak tűnik, hogy a következő hónapok további csökkenést hoznak, ahogy a számokban is egyre több ország járványügyi intézkedéseinek hatása kezd majd meglátszani. Más most is jól látszik a csökkenés mértékén, hogy hol milyen hamar, és milyen szigorúan korlátozták a lakosság mozgását.
Olaszországban például, ahol már március elején meghozták az ilyen irányú intézkedéseket, 85%-ot estek az eladások, Franciaországban 72, Spanyolországban 69%-ot estek az eladások, míg Nagy-Britanniában 44, Németországban pedig 38%-os visszaesés jelzi, hogy később hoztak kevésbé szigorú korlátozó intézkedéseket. A legkevésbé Finnországban látszott meg a járvány fogyasztáscsökkentő hatása, ahol 0,9%-os, azaz elhanyagolható volt a visszaesés.
Az igazán érdekes kérdés persze az, hogy hogyan folytatódik majd az eladási görbe. Az LMC vezetője szerint alapvetően három forgatókönyv képzelhető el. Az első, a V alakú görbe, a legoptimistább változat: ez azt jelentené, hogy az autóipar az év végére újra elérné az év eleji számait, azaz a vásárlóerő nem csökken érdemben. Emellett elképzelhető egy U alakú görbe, azaz egy olyan forgatókönyv, amelyben csak később, 2021 folyamán épülnek újra az idén lecsökkent eladások, sőt, a legrosszabb esetben egy L görbe, ami azt jelenti, hogy tartósan alacsonyabb kereslet alakul ki az európai gazdaságban keletkezett károk alapján.