Az aktuális A8-ast még 2017-ben úgy mutatta be az Audi, hogy 3-as szintű önvezető rendszert tartalmaz, az első olyat, amely bizonyos helyzetekben megengedné, hogy a sofőr ne a forgalmat figyelje. Ám ezt a megfelelő jogi háttér hiánya miatt nem aktiválták az autókban, és most úgy tűnik, már nem is fogják.
A problémát a megfelelő típusjóváhagyási eljárások hiánya okozza. Ez lenne ugyanis az első olyan rendszer, ahol a járművezetés feladatát, és ezzel a felelősséget is a jármű elektronikája kapná. Ennek megfelelően új módszerekre lett volna szükség a típusvizsgáztatásban is, de ezek a módszerek egyszerűen nem születtek meg.
Az Audi most azt mondja, emiatt már biztosan nem lenne idő az A8-as típusengedélyeinek megújítására, mivel már a frissített változat bevezetésére készülnek. Így a Traffic Jam Pilot-nak nevezett, 60 km/h-ig használható önvezető rendszert ebben a modellciklusban, azaz 2022-23-ig biztosan nem vezetik be a márka csúcsmodelljében.
A jelenleg kapható önvezető rendszerek mindegyike megköveteli az autóvezetőtől, hogy a forgalmat figyelje, mivel ezek hivatalosan 2-es szintűek, és jogi szempontból csak a vezetést segítő rendszerek, így a felelősség továbbra is az autóvezetőt terheli.
Az Audi ezzel valószínűleg le is mond az elsőségről, ami a 3-as szintű önvezetést illeti: a korábbi ígéretek szerint a Mercedes S osztálynak és a BMW iNEXT-nek is lesz ilyen funkciója, az előbbi az idén, az utóbbi jövőre várható.
Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy bármelyik autógyártó vállalja a 3-as szintű önvezetéssel járó kockázatot. A Volvo, amely szintén végzett ilyen fejlesztéseket, például kihagyná ezt az önállósági szintet: Hakan Samuelsson vezérigazgató szerint ez az üzemmód nem tehető biztonságossá.
A következő, 4-es szint már a teljes önvezetést jelenti, az irányítás átvételének lehetőségével. Ezt a szintet jelenleg csak néhány kísérleti flotta képviseli – ilyenek a Google-leányvállalat, a Waymo autói néhány amerikai nagyvárosban – de kereskedelmi forgalomban ilyen képességű autók sem érhetők el, és nem is biztos, hogy valaha megvehetők lesznek.
Úgy néz ki, jogi szempontból járhatóbb út az önvezető járművek esetében, ha a felhasználó csak bérelheti ezeket. Így ugyanis a vezetési hibákért felelősséget viselő fél könnyebben gondoskodhat róla, hogy a járművek műszaki állapota, és így az önvezetési képességük is mindig megfelelő legyen, nem kell attól tartania, hogy a tulajdonos által elhanyagolt karbantartás okozna súlyos balesetet.