Óriási összeggel támogatná az EU a tisztább autókat
A szándék egyértelműen az Európában ma futó autópark tisztábbá, környezetkímélőbbé tétele, és egyben az európai autóeladások fellendítése lenne. Ám a német közlekedési minisztérium javaslata szerint a támogatható határt 140 g/km-es szén-dioxid-kibocsátásnál kellene meghúzni, jóval az épp bevezetés alatt álló 95 g/km-es határ felett.
A vita arról folyik, hogy a 20 milliárd eurós összeget hogyan hasznosítsák az autópark megújítására. A német kormányzat javaslata alapján a ma elérhető autótípusok szélesebb köre kaphatna támogatást, mivel 95 g/km-es szén-dioxid-kibocsátású autó egyelőre nagyon kevés van piacon, és azok is kifejezetten a drágább kategóriához tartoznak. Így a támogatás zöme nem egy olyan kör autóinak lecserélésére menne, akik valójában nem szorulnak támogatásra, miközben az autópark átlagos kibocsátását nem csökkentené a lehetséges maximális mértékben.
A kérdést elvi szempontból közelítők számára ez persze nem tűnik járható útnak. Az utóbbi években hangos zöld propagandát kifejtő brüsszeli Transport & Environment nevű lobbicsoport részéről azonnal elfogadhatatlannak nevezték a felvetést. Az ellenzők érvei szerint azzal, ha lazítanak a követelményeken, visszavethetik az autógyártók érdekeltségét a 95 g/km-es kibocsátási átlag elérésére nézve.
A 20 milliárd eurós támogatás egyébként egy nagyobb csomag részeként érkezhet, legalábbis a Sueddeutsche Zeitung értesülései szerint. Ez 100 milliárd euróval támogatná a közlekedési szektor fejlesztését, és nagyjából a felét szánják olyan infrastruktúra-fejlesztésekre, mint az villanyautó-töltők számának növelése. Ezen a téren a cél 2 millió új töltőállomás létesítése 2025-ig.