A károsanyag-kibocsátási botrányok és szigorítások árnyékában mindig elbújik a téma, pedig nem mellékes szennyező terméke a közlekedésnek a gumi- és a fékpor. Előbbire mutatott be nemrég egy ígéretes megoldást egy The Tyre Collective nevű társaság, akik azt mondják, ezzel a kicsit otromba dobozzal az gumikerekes járművekről lekopó gumidarabkák több mint felét meg tudják fogni.
Bár ritkán esik róla szó, azért nem teljesen új, hogy vannak gyártók, fejlesztők, akik ezen a vonalon dolgoznak. A Volkswagent például fékpor-fogó tesztelésen kapták nem olyan régen, ami egy nagyon hasonló problémáról szól, és ahogy szigorodnak a közlekedéssel kapcsolatos előírások, várhatóan úgy lesz rövid időn belül szigorú szabályzás azzal kapcsolatban is, hogy egy-egy autó mennyi szállóporral szennyezheti a környezetét a különféle kopások miatt, mint amilyen a féké vagy a gumié. Gumiporból például évente félmillió tonnát termel Európában a közlekedés. Ez a finom por egyrészt légzőszervi megbetegedéseket okoz, másrészt legalább ekkora probléma vele, hogy mivel nagyon apró részecskékről van szó, a halakon keresztül simán visszajut az emberi szervezetbe még a vizekből is.
Nem a brit The Tyre Collective az egyetlen társaság, ami dolgozik a problémán, de az utóbbi hetekben felkapta az eszközük hírét a nemzetközi sajtó, mert az eredményeik biztatóak. Az ő módszerük az elektrosztatikát használja, mivel a gumitörmelék elektromos töltéssel bír, így a részecskecsapda gyakorlatilag magához vonzza és elkapja a por jelentős részét. Állítólag úgy a hatvan százalékát, de ez az arány még javulhat a fejlesztések alatt.
Egyelőre nehéz elképzelni, hogy egy ilyen nagy dobozka kötelező legyen minden eladott új autón, pedig valószínűleg csak évek kérdése és a szállópor területén is komoly szigorítások jönnek. Hogy meglehet-e csinálni ennél elegánsabbra egy ilyen kütyüt, az már más kérdés. Mivel lényegesen szempont, hogy az eszköz minél közelebb legyen a futófelülethez és a talajszinthez, olyan nagy karcsúsítást ne várjunk. A tárolórekesznek is kell a hely, ahova a begyűjtött por kerül. Erről amúgy azt mondják a fejlesztők, hogy az így visszanyert, 50 mikronnál kisebb szemcsék sok területen újrahasználhatók. Egyrészt lehet belőlük új gumiabroncs, de lehet akár festékek vagy szigetelőanyagok alapanyaga is. Feltéve hogy lesz arra infrastruktúra, hogy ezek begyűjtődjenek.