Harmadával zsugorodhat össze az európai autópiac
Míg korábban a legtöbb elemzés 25%-os eladáscsökkenéssel számolt, az AlixPartners nevű cég elemzése szerint inkább 32-36%-os visszaesés a reális Európában.
![carfactory](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3338/33384/333840/33384096_dd128b15c8811f2f7bda22d7b1321897_wm.jpg)
Egyelőre nyilván sok még a bizonytalanság, de az elemzés szerint a tavaly eladott 20,6 millió autó helyett a gazdasági visszaesés mértékétől függően 13,2-14,1 millió fogyhat az idén. Ezzel az európai autópiac látszik a koronavírus-járvány legnagyobb vesztesének: az Egyesült Államokban ugyanez az elemzés csak 20%-os visszaesést jósol, míg Kínában 9,3%-osat.
Globálisan a tavalyi 89,7 millió helyett úgy 70,5 millió új autó eladását tartja reálisnak az előrejelzés, ami nagyjából 21%-os csökkenést jelent.
Az elemzés szerint Európa lassabban lábalhat ki a járványhelyzet okozta gazdasági problémákból, mint más nagyobb piacok, viszont későbbre intenzívebb növekedést várnak.
A járvány hosszabb távú hatásai között említik, hogy a gyártók adósságállománya jelentősen megnő, és ennek ellensúlyozására kénytelenek lesznek visszafogni a fejlesztésre fordított tőke mennyiségét. Ennek az AlixPartners szerint a villanyautó-fejlesztés láthatja kárát: a korábban becsült 205 milliárd euróról 175 milliárd környékére eshet vissza az erre a célra szánt összeg 2020 és 2024 között. Ugyanakkor azt várják, hogy növekszik majd ezen a területen a gyártók közti együttműködések száma, ami az alacsonyabb összeg hatékonyabb felhasználásához vezethet.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)