A Tesla betesz a tuningolóknak?

2020.08.25. 12:01

A Tesla, és maga Elon Musk is egyértelműen tuningellenes volt korábban, ám amióta májusban Musk azt találta mondani egy interjú során, hogy nincs gondja a tuningolókkal, sokan úgy vélték, változik a helyzet. Ám nagyon úgy néz ki, hogy a Tesla most is harcol a tuning ellen.

Erre utal legalábbis a Model 3-mal kapcsolatos huzavona, amely a Tesla és egy független kanadai vállalkozás közt kezd kibontakozni. A Tesla ugyanis kínál egy gyorsulás-növelő csomagot a Model 3 Dual Motor változatához, amely nagyjából 50 plusz lóerőt hoz, kerek 2000 dolláros áron. Ugyanezt a hatást ígéri a kanadai Ingenext Boost 50 nevű hardveres és szoftveres módosítása, amely ráadásul a Drift üzemmódot is aktiválja, és 1100 dollár az ára – nem meglepő, hogy a gyári megoldás helyett többen is az utóbbit választották.

A legutóbbi gyári szoftverfrissítés kapcsán viszont a Boost 50 tulajdonosok azt az üzenetet kapják, hogy az autójuk inkompatibilis módosítást tartalmaz, ami kárt, vagy akár teljes leállást okozhat. Az autó ettől függetlenül tovább működik, el sem veszti a megnyert teljesítményt, de valószínűleg ez is csak szándék kérdése, hiszen a Tesláknak minden egyes rendszere szabadon paraméterezhető egyszerűen a szoftver távoli frissítésével.

Az Ingenext részéről azt ígérik, hogy készítenek egy saját szoftver-módosítást, amellyel ismét hibajelzés nélkül működik majd a tuningjuk, de ezt így akár a végtelenségig játszhatja egymással a két vállalkozás.

Mindez attól érdekes, hogy ismét felveti a kérdést, a vásárlás után a tulajdonos milyen mértékben rendelkezhet a saját tulajdonával. Az már korábban kiderült, hogy a Teslákban számos típusjellemző szoftveresen változtatható: vannak típusváltozatok, amelyeknek a hatótávját szoftveresen csökkentették, és ugyanez igaz a hajtáslánc teljesítményére is, ahogy azt a fenti példa is mutatja.

Ennek részben az az oka, hogy a gyártósorokon csak néhány, fizikailag eltérő típusváltozat készül, ami jelentősen csökkenti a gyártás költségét, és ezek közt később a szoftver révén tesznek különbséget. Ha hagyják elszaporodni az utólagos módosításokat, akkor elképzelhető, hogy mindenki az olcsóbb változatokat vásárolja majd, és később, a gyári felárnál alacsonyabb áron meghekkelteti az autóját, amivel a Tesla üzletileg nagyon rosszul járna. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a gyártónak van-e joga korlátozni a vásárlót a tulajdonához fűződő jogok gyakorlásában, amik közt annak módosítása is szerepel.