Már az EU is elrendelheti autók visszahívását
Európában eddig nem igazán kedveztek a szabályok az olyan csalások felfedezésének, amilyen a Volkswagen dízelbotránya volt: nem volt egységes szabályozás, és az EU a normák túllépéséért sem visszahívást nem rendelhetett el, sem bírságolni nem volt jogosult.
2020 Szeptember 1-étől ez másként lesz: az unió központilag is rendelkezhet mind a 27 tagország területére vonatkozóan, ha szabálytalanságot fedez fel. Ezen felül akár autónként 30 ezer eurós bírság kiszabásához is joga lesz. Annak érdekében, hogy ez ne csak elméleti lehetőség legyen, már meg is kezdték két kipufogógáz-vizsgáló laboratórium felállítását, mintegy 7 millió eurós befektetéssel, ahol elkezdik az Európában kapható gépjárművek rendszeres vizsgálatát.
Az új szabályozás szerint az EU-nak joga lesz visszavonni egy-egy autótípus típusengedélyét is, ami automatikusan a forgalomképesség megszűnését is jelenti. Ezzel nem csak a forgalmazás lehetőségét szüntetheti meg, de jogalapot teremt a fogyasztók számára is kártérítési perek elindítására. Magyarán úgy igyekeztek megalkotni a jogszabályi hátteret, hogy akár azonnali anyagi csőddel fenyegessen minden olyan autógyártót, amely megpróbálná a VW-hez hasonlóan megkerülni a károsanyag-emisszióval kapcsolatos szabályozást.