Az újautó-szag egészségtelen, de már küzdenek ellene
Az újautó-szag sokak számára kellemes emlékeket idéz, pedig azt jelenti, hogy az autó alkotóelemeiből párolog valami, és ezt nem mindenki viseli jól.
Az autóbelsőt alkotó anyagokból, és a ragasztásukra használt szerekből kipárolgó szerves vegyületek szagát érezzük – olyan anyagokról van szó kis koncentrációban, amilyen az acetaldehid, benzol és etilbenzol, formaldehid, sztirol, toluol és xilol. Ezek a vizsgálatok szerint egyesekből allergia-szerű reakciót válthatnak ki: okozhatnak szem-irritációtól fáradtságon, légszomjon és tüsszentési rohamokon át a fejfájásig mindenféle kellemetlen tüneteket.
Érdekes módon eddig leginkább helyi kezdeményezésekről tudunk az autók belső terének kipárolgásai kapcsán. Kínában például jövőre válik kötelezővé a 2012 óta létező ajánlás, ezen kívül Japánban, Dél-Koreában és Ororszországban hoztak létre helyi szabványokat a 2000-es évek közepétől kezdődően.
Európában egyelőre egy ajánlást fogalmazott meg az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága még 2014-ben, amelyet az idén frissítettek: ezt ugyan egyelőre nem tette kötelezővé egyetlen európai ország sem, de legalább megfogalmazza a problémát, és meghatározza az azonosításához szükséges mérési módszereket is.
A brit Autocar szakértője szerint a következő években lassú átállás várható, amiből annyit fogunk érzékelni, hogy az új autóknak egyre kevésné lesz bármiféle szaguk. Ám arra is figyelmeztet, hogy ez némi áremelkedést is hoz majd. A szagtalanság új követelmény a beszállítók számára, amelynek a vizsgálata, betartása többletköltségekkel jár.