Az M4 Sherman hatalmas mennyiségben készült 1940-től a II. világháború végéig: majdnem ötvenezer példányt gyártottak, de ennyi idő után így sem meglepő, hogy kevés a minden részletében működőképes túlélő. Amilyen ez a Kaliforniai példány, amelyet most eladásra kínálnak egy árverési oldalon.
A kérdéses darab egy M4A1 Grizzly, ami kanadai gyártmány, öntött páncéltesttel, a korai, kerek toronnyal és 75 mm-es löveggel. Természetesen a fegyvereket már hatástalanították: az ágyúval csak simán nem lehet lőni, a tornyon elhelyezett 50-es kaliberű géppuska viszont propángázzal működő, a szomszédság fellármázására és ijesztgetésre kiválóan alkalmas replika.
A korai Sherman tankok többségéhez hasonlóan ezt is 975 köbhüvelyles, azaz közel 16 literes, kilenchengeres, ventilátor-hűtésű Continental gyártású Wright Whirlwind motor hajtja. A repülőgépekhez tervezett, 400 lóerő körüli teljesítményű motor a tank farába került, és kardánhajtáson keresztül a két első lánckereket forgatja. Ez a megoldás elég megbízhatónak bizonyult, viszont a léghűtés huzatot csinált az utastérben, amire különösen hidegebb időjárásban panaszkodtak a harckocsizók.
Hogy mire jó egy ilyen harckocsi a háznál, azt persze nehéz megmondani. Szépnek nem szép, sok helyet foglal, és nyilván a fenntartása sem egyszerű: az alkatrész-utánpótlás nehézkes, és jó eséllyel a karbantartáshoz nehézgépes műhelyre meg szakemberekre van szükség. Cserébe valószínűleg elég jó befektetés: az ilyen korai Shermanekből az eladó állítása szerint nagyon kevés működő példány maradt, világszerte kevesebb, mint húsz. Így valószínű, hogy a továbbiakban már csak értékesebb lesz.
Úgy néz ki, jelentkező is van rá: az árverés a cikk írásának pillanatában épp 350 ezer dollárnál járt, és 17-en licitáltak. Ám ekkor még nyolc nap volt hátra a lezárásig, így a végső összeg ennél sokkal magasabb is lehet.