Tavaly szeptemberben, röviddel azután, hogy elhagyta a brunswicki kikötőt, felborult a Golden Ray nevű autószállító hajó. A mentés lehetetlennek bizonyult, így a roncsot most feldarabolják.
Bár normál esetben dedikált szoftver gondoskodik arról, hogy a rakomány egyenletes súlyelosztásban kerüljön a fedélzetre, a partiőrség szakértői szerint a Golden Ray esetében ez nem történt meg, a súlypont magasra került, a hajó felborult. A 24 fős legénységnek nem esett baja. A 200 méteres hajó közel 4000 Kiát és Hyundait, valamint a Közel-Keletre szánt más autókat szállított, ezekből még most is több száz van a fedélzeten.
Ez az amerikai történelem legdrágább hajóbalesete, a rakományra és a hajóra 25-25 milliárd forintnak megfelelő dollár kárt számolt a biztosító. Mivel a felborult hajót már nem lehet megmenteni, úgy döntött a munkálatokat végző St. Simons Incident Response tím, hogy nyolc, egyenként 3-4000 tonnás darabba vágják, és a szeleteket egyesével elszállítják. A hentes a Versabar VB-10000 emelőhajó lesz, aminek eredeti feladata a hurrikánokban megsérült olajfúró platformok hasonló kezelése. A két uszályon álló szerkezet teherbírása 7500 tonna, de ha már a nagy számoknál tartunk, mindkét uszályon négy darab ezer lóerős motor dolgozik az áramlatok ellenében.
A mechanikus horrort egy csigasoron mozgatott lánc végzi, amelyből folyamatosan távolítják el a szemeket, ahogy az átvágandó test vékonyodik, így voltaképpen a VB-1000 jelenleg a világ legnagyobb láncfűrésze. A hajóhoz függesztőfüleket hegesztettek, a Versabar ezeknél fogva stabilizálja a roncsot, miközben a lánc dolgozik. Eredetileg 24 óráig tartott volna egy-egy vágás, de a középső résznél merevebb hajóorr és tat megnehezítette a munkát.
A 122 méteres, egyenként félméter hosszú és 36 kilós szemekből álló lánc a vágás 25. órájában eltört, de miután kicserélték a szemet, és folytatták a vágást, 29-én végül levált az első darab. Ezt a Versabar egy másik, hulladékszállító hajóra, a Julie B.-re emelte át, amin a Golden Rayhez hasonló borulást megakadályozandó stabilizáló bölcsőt alakítottak ki, a hajódarab ezen támaszkodik. A hajóorr és a tat a 2000 km-re lévő Gibsonba kerül majd, itt bontják el őket, a Kiákkal és Hyundaiokkal töltött, középső részeket pedig a közeli Brunswickba szállítják, miután egy szárazdokkban lecsapolják belőle a koreai tölteléket.
Mint minden hajóbalesetnek, a Golden Ray felfordulásának is van környezeti vetülete. A mentést/bontást végző csapat a felszíni káros anyagok, olajok terjedését a Környezetet Védő Lebegő Korláttal próbálja megakadályozni, emellett 28 háló veszi körül a roncsot, amik másfél méteres lyukakon eresztik át az élővilágot, miközben a nagyobb hulladékokat felfogják.
A tengerfeneket is folyamatosan szkennelik, és minden olyan darabot azonosítanak és a hajóroncs elszállítása után eltávolítanak majd, ami átjutott a hálókon. A siker bevallottan nem lesz 100%. A tengerjáró hajókat mozgató bunker-gázolaj és az autókból szivárgó, különböző folyadékok elegye már kimutatható az öböl vizében.