Már a Smart is elektromos SUV-ot épít

2020.12.22. 14:24

Az évtized autóipari vírusa a SUV-építés, elkapták a nagy öregek, a fiatalok (Tesla), a sportolók (Ferrari, Aston Martin), de az olyan csöppek is, mint a Smart. Csakhogy ironikus módon a gyártókat vitalizálja a láz, legfeljebb a spirituszt öli ki belőlük.

A Sustainable Experience Architecture platform.
A Sustainable Experience Architecture platform.

 A Smarttól épp az apró, városi autókra építő portfóliója miatt tűnhet meglepő döntésnek egy városi terepjáró megépítése, de például a Countrymannel a Mini már rég ledöntötte ezt a tabut, másrészt pedig a Smart sosem lett akkora sláger, mint amekkorának szánták, így nincs is más választása, mint beszállni a mainstreambe.

Érdemes visszaemlékezni egyébként, hogy a Smart koncepció szinten már megpendítette a dolgot a2005-ös ForMore-ral, bár azt a gyártás előtt elkaszálták. A fő piacról, Amerikából a siker elmaradása miatt ki is vonult a cég, és annak ellenére, hogy ma is az USA-ban van a legnagyobb kereslet a városi terepjárókra, egyelőre nem tervezik a Smart újbóli bevezetését. Inkább az európai és kínai piacra lőnek, és ha megnézzük, hogy kik a Smart anyacégei - a Daimler és a Geely -, világossá is válik, hogy miért.

Smart ForMore
Smart ForMore

A kínai Geely Holding Group 2019-ben vett 50%-os részesedést a Smartban (a közös vállalkozás székhelye is Hangcsoui-öbölnél van), tőlük érkezik az elektromos hajtás és a SEA nevű, flexibilis platform, amelyre a következő ForTwo és ForFour is épül majd. Daniel Lescow, a Smart globális értékesítésért felelős alelnöke szerint az autó továbbviszi a Smartok ikonikus (értsd, ismerős) stílusjegyeit, a bevezetést 2022-re tervezik. A Geely részéről észszerű az ötlet, mivel Kínában nem csak a nagyvárosokban, de vidéken is népszerűek a kicsi, elektromos mopedautók - presztízs-szempontból bizonyára jót fog tenni az eladásoknak, ha egy elismert, európai gyökerű márkába csomagolják a saját technikát.