Vitorlásokon viszi a tengerentúlra abroncsait a Michelin

2021.02.15. 08:26

Akár már 2023-tól óriási vitorlásokon utaztathatja keresztül az Atlanti-óceánon abroncsszállítmányait a Michelin. A francia gumigyártó 2050-re tervez teljesen kibocsátásmentes gyártást, az ehhez vezető út egyik fontos eszköze lehet a vitorlás teherszállítás.

248-1920-1380-mauric-neoliner-1360-2

Nem a Michelin az első az autóiparban, aminél felmerül a vitorlás teherszállítás. Ami pár éve még elképzelhetetlennek tűnt, az mostanra - miután a klímavédelem 2-3 év alatt a közgondolkodás felszínére került - valóság lett. Azaz hamarosan az lesz, egy svéd hajózási vállalat például már építi az Oceanbird nevű, 200 méter hosszú vitorlást, aminek ugyan a nehézolaj-motoros teherszállítókkal szemben 8 helyett 12 napba telik majd egy észak-atlanti átkelés, de a becslések szerint az üzemanyag-fogyasztása, és ezzel persze a szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátása is nagyjából a tizedére csökken. Azért nem nullára, mert hagyományos motorok is lesznek a vitorlásban, ezekre ugyanis a kikötői manőverezéskor és szélcsendben továbbra is szükség lesz.

Azokat a vitorlás teherszállítókat, amikkel a Michelin tervez 2023-tól, a francia Neoline hajótársaság fejleszti ki. Ezek 136 méter hosszúak lesznek, 500 autó vagy 280 konténer (nem írják, hogy mekkora) fér fel rájuk. A franciák tervei szerint két év múlva ezekből kettő ingázna rendszeresen a francia kikötők és az USA keleti partja között, biztosítva az Amerikába exportált abroncsok egy részének szállítását. A továbblépés valószínű az így szerzett tapasztalatoktól függ, de a Neoline-nak már vannak tervei egy nagyobb hajó építésére is. A Michelin 2030-ra 15 százalékos csökkenést szeretne elérni a 2018-as teljes szén-dioxid-kibocsátási értékéhez képest, szóval nem kizárt, hogy hamarosan a teljes tengeri szállítmányozásuk szélhajtásra vált.