Amerikában jelölnék a gyalogosokra veszélyes SUV-ket
Habár Európában és Japánban régóta része a törésteszteknek a gyalogosvédelem, Amerikában a sajátos szabályozás miatt a teherautónak számító nagy SUV-k és pickupok mentesültek ez alól a vizsgálat alól. Ennek számszerűsíthető következménye, hogy ezek az autók több halálos áldozatot követelnek, mint a normál személyautók: ütközéskor a gyalogosok és a biciklisek ahelyett, hogy ráesnének a motorháztetőre, az óriás-terepjárók esetében a túl magas és szinte teljesen függőleges orr rész miatt az autó alá kerülnek.
![2](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3713/37137/371376/37137689_2835417_8e134ecebc245dd48f8f7f0ff82b762c_wm.jpg)
A Bloomberg szerint New Yorkban 2019-ben 29 halálos kimenetelű biciklis-gázolásból 25-öt nagyméretű jármű okozott, emiatt az állam szenátora, Andrew Gounardes nyújtott be előterjesztést egy új szisztéma felállításáról: a kereskedésekben egy öt csillagos rendszerű figyelmeztető jelzéssel kellene feltüntetni az autókon, mennyire veszélyes az adott modell a gyalogosokra/biciklisekre.
Az USA-ban egyébként is egyre nő a gázolások száma (évente 4-5 százalékkal), ami legalábbis részben az említett, nagyméretű SUV-k számlájára írható. Ezzel összefüggésben a Kormányzati Elszámoltathatósági Hivatal (GAO) 2020 áprilisában közzétett egy tanulmányt, amelyben a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatalt (NHTSA) szólítja fel arra, hogy a gyalogosvédelmet is foglalja bele az értékelési rendszerébe. Úgy tudni, - bár nem kimondottan a GAO felhívására - a közeljövőben a NHTSA felül fogja vizsgálni az egész, idejétmúlt rendszerét. Hogy egy nagy, piros, halálfejes matrica megváltoztathatja-e az amerikaiak hagyományos ízlését, az kérdéses, valószínűbb, hogy továbbra is veszélyben lesznek a gyalogosok, a biciklisek, a motorosok és a kisautósok is.
Via Jalopnik
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)