Kína legnagyobb autómegosztóját lövi lábon a hatóság
Ismét megmutatkozott, hogy Kínában mekkora hatalom a Kibertér Adminisztrációs Hivatal (CAC): miután a Didi nevű autómegosztót sikeresen bevezették a New York-i tőzsdén, a hivatal lehetetlenné tette, hogy a cég újabb kliensekhez jusson.
A módszer viszonylag egyszerű: felszólították az alkalmazás-boltokat – mivel Kínában nem működik a Google Play, ott tucatnyi ilyen van, az androidos telefonok gyártói szinte mind sajátot használnak – hogy szedjék le a Didi applikációját a kínálatukból. A boltok eleget is tettek a felszólításnak, és bár azoknak a telefonján fent marad az alkalmazás, akik eddig is használták a Didi szolgáltatását, hosszabb távon komoly károkat okozhat az applikáció letiltása.
A hivatalos indoklás szerint a Didi biztonsági szempontból aggályos adatkezelési gyakorlata tette szükségessé a lépést, de nem egy elemző tartja gyanúsnak, hogy a drasztikus lépésre csupán napokkal az amerikai tőzsdei bevezetés után derült fény.
A Reuters értesülései szerint a CAC már hetekkel ezelőtt jelezte a Didi felé, hogy az amerikai tőzsdére vitelt el kellene halasztaniuk, bár a szolgáltató tagadja, hogy tudott volna a hatóság szándékairól. Mindenesetre durván 4,4 milliárd dollárért jegyeztek New Yorkban a cég papírjaiból, és eddig névérték felett kereskedtek a részvényekkel, de ha letiltva marad az applikáció, az komolyan letörheti az árfolyamot.
A lépés megfigyelők szerint jól passzol az utóbbi hónapok trendjébe: a CAC állítólag komolyan rászállt a jelentősebb gazdasági hatalommal rendelkező kínai nagyvállalatokra. Tavasszal az Alibaba kapott 2,8 milliárd dolláros giga-bírságot valamiféle trösztellenes eljárásban, és hasonló módon büntethetik az étel-házhozszállításban egyeduralkodó Meituan nevű céget is.
A Didi lényegében az Uber kínai megfelelője, bár már nem csak Kínában érhető el, de 15 másik országban is. A cég saját adatai szerint több mint 550 millió felhasználójuk van, és több tízmillió sofőrt foglalkoztatnak világszerte.