Ahogy korábban megírtuk, a Volánbusz Zrt. június 8-án írt ki közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyek megvásárlását az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből fedeznék. A száz új elektromos buszból hatvanat szétosztanának néhány hazai nagyváros között, a maradék negyven e-busz pedig a Volánbusz által üzemeltetett fővárosi agglomerációs vonalakra kerülne. Konkrétan Budaörs térségében állnának szolgálatba.
Ez utóbbi negyven villanybusz története a legérdekesebb. Ugyanis a pályázóknak igen szűk szállítási határidőt szabtak. A megszokott fél-egy év helyett mindössze két és fél hónapjuk (augusztus 28-a a szállítási határidő) van a gyártóknak arra, hogy elinduljanak a tenderen, meg is nyerjék azt és le is szállítsák az új autóbuszokat. Előző cikkünkben arra tippeltünk, hogy ez a határidő abszolút tarthatatlan, így nem is biztos, hogy egyáltalán eredményes lesz ez a tender.
A Facebookon néhány napja keringő, a mannheimi Mercedes autóbuszgyárban készült fotókból egyértelműen kiderül, hogy a negyven budapesti agglomerációba szánt Mercedes eCitaro buszok nagy része már készközeli állapotban van a németországi gyárban. A tenderen egyetlen induló volt - a szűk teljesítési határidő miatt nem tolongtak a jelentkezők, ugyanis ilyen rövid szállítási időt csak úgy lehet teljesíteni, ha a pályázó már az eredményhirdetés előtt elkezdi a gyártást, bevállalva azt a kockázatot, hogy ha mégsem nyernek, a nyakukon marad a készlet.
A nagy sietségre, természetesen nem azért van szükség, mert a budaörsiek már epekedve várják az új autóbuszokat, vagy mert ennyire a szívén viseli a Volánbusz a környezetvédelmet, hanem egy sokkal prózaibb okból: a kormányzat ezekkel a járművekkel szeretne villantani az idén szeptemberben kezdődő Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszuson (NEK), valamint a Nemzetközi Természetvédelmi és Vadászati Kiállításon is. Tehát a két őszi eseményre nagy valószínűség szerint negyven darab eCitaro fogja szállítani a látogatókat. Majd pedig ez év őszének végén vándorolnak át az új elektromos Mercedesek Budaörs térségébe, hogy szolgálják az utazóközönséget.
Ezzel a magyar autóbuszgyártás újabb szöget kapott a koporsójába, ezúttal kormányzati segítséggel, hiszen a két őszi esemény igazán jó bemutatkozása lehetett volna a hazai autóbuszgyártásnak. Igaz, magyar fejlesztésű elektromos autóbusz jelenleg nincs a piacon, de negyven darab Euro VI-os dízel autóbusz is kiválóan megfelelt volna annak a célnak, hogy alig egy hónapig néhány látogatót szállítson A-ból Bébe.