Kína kevesebb autógyártót szeretne
A számok szintjén Kínának sokkal nagyobb az autóipara, mint bármely más országnak, de ennek nem igazán örül az ország vezetése. A sok száz autógyártó vállalkozás nagy része kicsi és pénzügyileg gyenge lábakon áll, és ezen minisztériumi szinten is szeretnének változtatni.
A problémát az okozza, hogy a kínai állampárt felhívására, amely a helyi villanyautó-gyártás támogatását tűzte ki célul, a tartományi hatóságok adókedvezményekkel, és közvetlen támogatásokkal igyekeztek segíteni a környezetbarát autók gyártását. Így viszont számos kisebb cég is alakult, amelyek viszont jobbára a túlélésért kénytelenek küzdeni. A Sanghajtól északra fekvő Csiangszu tartományban például harminc villanyautó-gyártót tartanak számon, bár ezek egy része már csődöt is jelentett.
Az Ipari és Technológiai Minisztériumot vezető Xiao Yaqing azt nyilatkozta a napokban, hogy mivel a cégek zöme kicsi, szorgalmazzák, hogy összevonások és átszervezések révén erősebb vállalkozások jöjjenek létre. Ezzel javulhatna a villanyautó-gyártó üzemek alacsony kihasználtsága is, ami tavaly 53% körül volt.
Hogy sikerül-e észszerűsíteni Kína villanyautó-gyártását, az persze még kérdéses, de arrafelé egyértelműen nagyobb a súlya egy ilyen miniszteri ajánlásnak – nem lenne meglepő, ha további intézkedések nélkül is beindulnának ezek a folyamatok az országban.