A Credo autóbuszokat gyártó mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne két év alatt fejlesztette ki az új Credo Econell 18 Next típust. A jármű mindhárom futóműve 19,5” átmérőjű kerekekhez méretezett, így az autóbusz jóval könnyebb lehet, mint a nagyobb kerekű társai. Ezért a jármű saját tömege a megszokott 17-18 helyett mindössze 14 tonna. Ez legalább három tonnával alacsonyabb saját tömeget jelent a nagyobb kerekű csuklós buszok önsúlyánál.
A tömegcsökkentés és downsizing az európai buszgyártók egyik meghatározó fejlesztési iránya. Többek között cseh, holland és lengyel gyártók is folyamatosan bővítik 19,5” kerékrendszerű buszaik választékát. Ugyanakkor a Credo az első, amely a megfelelő főegységek – például a Rába-komponensek felhasználásával, a Kühne által gyártott „B” futómű – birtokában meg tudta ezt építeni.
A 18 170 milliméter hosszú autóbusz szélessége eléri a műszakilag megengedett maximális értéket (2550 mm), és a vázgeometriája is megújult. Mindez nagyobb állófelületet, szélesebb járófolyosókat és kényelmesebb üléselrendezést eredményez. A megnövelt mellső túlnyúlásnak köszönhetően az első utasajtó két átjárót biztosít, és jelentősen nőtt a vezetőfülke mérete is.
Az Econell 18 Next alapkivitelben is megfelel az ENSZ EGB R66.02 szerinti (M3/II. osztályú) legszigorúbb szerkezeti szilárdsági előírásoknak. A családelvű fejlesztésnek köszönhetően az autóbusz háromajtós elővárosi, illetve három- és akár négyajtós városi változatban is gyártható.
Az Econell 18 Next csuklós busz formáját Tóth János, a NABI Sirius formatervezője alkotta meg. A homlok- és hátfalon megjelenő, karakteres X-motívum összhangban van az új generációra utaló Next típusjelzéssel. A sarkok hangsúlyozása és a kontrasztos fényezés mellett az új megjelenés továbbörökít olyan jellegzetes formai megoldásokat, mint a három részre tagolt sisaklemez, vagy a logót magába foglaló, sokak által képletesen csak bajusznak nevezett díszítő motívum. Újdonság a busz oldalának felső részére szerelt burkolatrendszer és a magasított csuklóharmonika. Az integrált tetőkialakítás a klímaegységeket és a vészkijáratokat eltakarva egyöntetűnek láttatja a busz felső síkját. A jövőben megjelenő elektromos meghajtású Credo modelleken a nagyfeszültségű rendszer komponenseit is hasonló megoldás fogja takarni.
A Credo az FPT (Fiat Powertrain Technologies) Euro 6e károsanyag-kibocsátási norma legújabb előírásainak megfelelő motorokat vezeti be az új típuscsaládjához. Az Econell 18 Nextbe beépülő NEF-motorcsalád hosszú évekig az egyik legtisztább üzemű dízel erőforrásnak fog számítani a piacon. Az erőátvitelről a ZF EcoLife 2 automata sebességváltója gondoskodik.
Az Econell 18 Next integrált fedélzeti elektronikus rendszeréhez a magyar buszgyártásban elsőként alkalmazott szolgáltatások kapcsolódnak. Ilyen a virtuális műszerfal, az elektronikus rögzítőfék, illetve az eső- és fényérzékelő automatika. Az utasok kényelmét USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitorok és full led belső világítás szolgálja.
Az új csuklós busz gyártása hagyományosan a cégcsoport két telephelyén történik: Mosonmagyaróváron a festett-fényezett vázszerkezet és a fém alkatrészek szettjei készülnek, Győrben pedig az összeépítés és készre szerelés zajlik. Ugyanakkor az előállítás országszerte közel száz, gyártási tevékenységet is folytató beszállítónak ad munkát Soprontól Orosházáig.
Magyarországon évente legalább 150-200 új csuklós autóbusz forgalomba helyezésével biztosítható a járműállomány folyamatos megújulása. Miután évekkel ezelőtt megszűnt ennek a termékkategóriának a hazai sorozatgyártása, a belföldi igények csak import buszokkal voltak kielégíthetők idáig, azonban most újra van hazai gyártású csuklós busz! Az új típus szóló változata várhatóan 2022 második felében mutatkozik be Econell 12 Next néven.