Csúnyán leszerepeltek a kompakt SUV-ok a törésteszten
A korábbinál szigorúbb követelményeket támaszt a töréstesztnek alávetett autókkal szemben az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet, vagyis az IIHS. Az oldalütközések esetében vezették be az új protokollt, amely nagyobb sebességgel és nehezebb autóval bekövetkező ütközést szimulál. És a napjainkban nagyon népszerű kompakt SUV-ok többségének bizony beletört a bicskája ebbe.
Az IIHS ezúttal kereken húsz modellt vetett alá az oldalütközéses töréstesztnek, amelyek közül csupán egyetlenegy kapott jó minősítést: a Mazda CX-5-ös. További kilenc modellt értékeltek elfogadhatónak: az Audi Q3-at, a Buick Encore-t, a Chevrolet Traxet, a Honda CR-V-t, a Nissan Rogue-t, a Subaru Forestert, a Toyota RAV4-et, a Toyota Venzát és a Volvo XC40-et.
A résztvevők közül nyolc autó nyújtott éppen csak elégséges védelmet: a Chevrolet Equinox, a Ford Escape, a GMC Terrain, a Hyundai Tucson, a Jeep Compass, a Jeep Renegade, a Kia Sportage, valamint a Lincoln Corsair. Gyenge eredményt ért el a Honda HR-V és a Mitsubishi Eclipse Cross. A húszas listában, mint látható, szerepelnek olyan típusok, amelyek Európában nem kaphatók, de a modellek több mint a fele elérhető nálunk is.
De mit is jelentenek pontosan ezek a minősítések? A jó értékelést kapott autókban 70 százalékkal kisebb eséllyel halunk meg oldalütközéstől, mint egy gyenge osztályzattal sújtott modellben. Az elfogadhatóak esetében 64 százalékkal, míg az éppen elégségesnél 49 százalékkal kisebb az esélye a halálos sérülésnek.
Míg korábban – 2003 óta – az oldalütközéses tesztek során egy 1497 kilogrammos test csapódott be az autókba 50 km/h-s sebességgel, addig mostantól, a szigorított módszertan szerint már 1896 kilogrammal kínálják oldalba őket, ráadásul 60 km/h-s sebességgel.