A hobbiterepjáróknak kedvez a csiphiány
Nem várt mellékhatása is lett a csiphiánynak, azon túl, hogy egy csomó autógyár ideiglenes leállásokra kényszerült miatta. Európában még inkább előtérbe nyomultak a szabadidőautó-eladások, de nem a közönség igényeinek megváltozása miatt, hanem mert csak ezekre a típusokra nem kellett hosszan várakozni.
![](https://kep.index.hu/1/0/4065/40658/406584/40658445_7587b40d7130732d1c86c817245bd405_wm.jpg)
A jelenség logikusnak logikus, ha nem is a tisztességes az első jelző, ami eszünkbe jut róla. Arról van szó, hogy az autógyárak a beérkező, a szükségesnél sokkal kevesebb mikrocsipet azokba az autókba építették, amelyeken a legtöbb haszon keletkezik.
A szabadidő-autók pedig pontosan ilyenek: az előállítási költségük nem különbözik érdemben az alacsonyabb építésű modellekétől, viszont az áruk átlagosan majdnem 20%-kal magasabb. A JATO Dynamics adatai szerint az átlagos kompakt szabadidőautó 37 555 euróért kelt el az idei év első háromnegyedében, míg ugyanebben az időszakban a kompakt ötajtós személyautókért átlagosan 31 382 eurót fizettek Európában.
A kategória persze eddig is népszerű volt – a magas üléshelyzet és a terepjárókat idéző stílus, úgy tűnik, sokaknak megéri a felárat – de most az értékesítőknek volt még egy erős érvük. A szabadidőautóra nem kell sokat várni, viszont ha mást választana az ügyfél, annak a megérkezését fél-egy éves távlatban sem feltétlenül tudják garantálni. Ez pedig sokaknak megérte az egyötödnyi felárat.
Európa kedvenc SUV-ja egyébként a VW Tiguan volt, ebből januártól szeptemberig 116 ezret adtak el, a második a Hyundai Tucson (112 ezer), a harmadik a Peugeot 3008-as (109 ezer) lett.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)