A hobbiterepjáróknak kedvez a csiphiány

2021.11.11. 10:47

Nem várt mellékhatása is lett a csiphiánynak, azon túl, hogy egy csomó autógyár ideiglenes leállásokra kényszerült miatta. Európában még inkább előtérbe nyomultak a szabadidőautó-eladások, de nem a közönség igényeinek megváltozása miatt, hanem mert csak ezekre a típusokra nem kellett hosszan várakozni.

A jelenség logikusnak logikus, ha nem is a tisztességes az első jelző, ami eszünkbe jut róla. Arról van szó, hogy az autógyárak a beérkező, a szükségesnél sokkal kevesebb mikrocsipet azokba az autókba építették, amelyeken a legtöbb haszon keletkezik.

A szabadidő-autók pedig pontosan ilyenek: az előállítási költségük nem különbözik érdemben az alacsonyabb építésű modellekétől, viszont az áruk átlagosan majdnem 20%-kal magasabb. A JATO Dynamics adatai szerint az átlagos kompakt szabadidőautó 37 555 euróért kelt el az idei év első háromnegyedében, míg ugyanebben az időszakban a kompakt ötajtós személyautókért átlagosan 31 382 eurót fizettek Európában.

A kategória persze eddig is népszerű volt – a magas üléshelyzet és a terepjárókat idéző stílus, úgy tűnik, sokaknak megéri a felárat – de most az értékesítőknek volt még egy erős érvük. A szabadidőautóra nem kell sokat várni, viszont ha mást választana az ügyfél, annak a megérkezését fél-egy éves távlatban sem feltétlenül tudják garantálni. Ez pedig sokaknak megérte az egyötödnyi felárat.

Európa kedvenc SUV-ja egyébként a VW Tiguan volt, ebből januártól szeptemberig 116 ezret adtak el, a második a Hyundai Tucson (112 ezer), a harmadik a Peugeot 3008-as (109 ezer) lett.