Autórajongói közhely, hogy a Mazda MX-5/Miata mindenre is válasz. A szerkesztőségben is volt jónéhány - és ha minden igaz, lesz is - , közel konszenzus van afelől, hogy az élményautózás egyik csúcsa a kicsi, könnyű japán roadster. Épp a közkedveltsége miatt érdemes megemlékezni az első generáció formatervéért felelős Shunji Tanakáról, aki idén decemberben, alig több mint egy héttel ezelőtt, 75 éves korában elhunyt.
Az MX-5 ötlete Bob Halltól, egy autós újságírótól származik, aki hiányolta a régi szórakoztató brit roadstereket, a Mazdához csatlakozva azonban lehetőséget kapott a koncepció kivitelezésére. A dizájnt a Mazda kaliforniai stúdiójában dolgozta ki Tom Matano és Mark Jordan, főtervezőként Tanaka feladata volt, hogy a nyers prototípusból gyártásra kész terméket faragjon. Elsőre túlságosan amerikainak érezte az autót, sokat dolgozott azon, hogy a Miata jobban tükrözze a japán gyökereket, ehhez a "Nó"-ban (tradicionális japán színház) használt maszkokból merített: esetükben fontos az egyszerűség és a tökéletes ívek, a fénytől és a szemlélő szemszögétől függően pedig más és más érzelmeket képes megjeleníteni. "Azt a ritmust - béke, mozgás és csend - is bele akartam szőni a sportautóba formájába, ami ott lakik a japán szívben."
Tanaka 1945-ben született, a Mazda után a Kawasakinál dolgozott szintén főtervezői pozícióban. Beszédes, hogy a prototípusért felelős Matano szerint Tanaka volt az egyetlen, aki a szobrászati készségei révén képes volt formákra lefordítani azokat érzelmeket és nüanszokat, amiket ők megálmodtak a Miatahoz. Az NA óriási siker lett, több mint 430 ezer darab készült belőle, öröksége felbecsülhetetlen.